Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo obchoďáku Corso může vzniknout krásný kus Plzně, říká architekt

  20:05aktualizováno  20:05
Referendum odmítající stavbu obchodního centra Corso ukázalo, že atmosféra v Plzni se mění a mladí ji posouvají jinam, říká plzeňský architekt Petr Domanický. I on sám hlasoval proti stavbě. Obří obchodní dům by podle něj znehodnotil jeden z nejlepších pozemků ve středu města.

Plzeňský architekt Petr Domanický. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Architekt Petr Domanický patří k lidem, kterým výsledek plzeňského referenda udělal radost a zároveň je pro něj zadostiučiněním.

Právě on totiž přes deset roků opakovaně a veřejně upozorňuje, že Plzni chybí koncepce rozvoje města i regulační plán určující podmínky pro stavby v centru.

Zdůrazňoval to i přímo v souvislosti s územím mezi Denisovým nábřežím, Sirkovou ulicí a Americkou třídou, což je oblast, vytipovaná pro spornou stavbu, která přivedla Plzeňany k referendu.

Rozhovor a architektem Petrem Domanickým Čtěte v sobotu, 19. 1.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Domanický dlouhodobě poukazoval i na to, obchodní centra zabírají v širším středu města cenné plochy, které mohly být využity mnohem lépe. Většina konšelů v něm ale viděla jenom protivného šťourala a nebrala jeho argumenty vážně.

Dnes je jasné, že kdyby Plzeň měla jasnou představu o rozvoji města a regulační plán pro centrum, problém s kontroverzním projektem si mohla ušetřit. Celý případ dokládá, že Domanický měl pravdu.

"Pro mě je na referendu nejcennější to, jak ukazuje, že se atmosféra v Plzni mění a mladí ji posouvají jinam. Že už jim nemůže někdo opakovat, že se ve městě dělá všechno dobře. Oni tomu nevěří. A jsou mezi nimi i takoví, kteří viděli kus světa a zároveň chtějí v Plzni bydlet a nesní o tom, že se odstěhují na nějaký ostrov," řekl Domanický.

Obchodní dům by znehodnotil jeden z nejlepších pozemků

Podle jeho slov byl projekt na stavbu obřího obchodního komplexu Corso zkrátka hrozný. 

"Z hlediska investora samozřejmě ne. Ale z hlediska města a veřejného zájmu se jednalo v podstatě o znehodnocení jednoho z nejlepších pozemků, které v centru Plzně jsou," upozornil Domanický.

Míní, že aktuální navržené řešení bylo snad nejhorší a nejprimitivnější, co se dalo vymyslet.

"Úplně opovrhovalo architektonickou kvalitou nebo urbanistickou kvalitou daného místa. Jednalo se jenom krabici na vydělávání peněz a bylo to na ní vidět," zhodnotil architekt.

Místo na nábřeží proti muzeu a sadům, kde mělo Corso stát, je podle něj jako dělané pro nějaké budovy určené pro kulturu. Je ale otázka, zda by na to byly peníze.

"Ale dovedu si představit, že se to území zastaví objekty v podstatě komerčními. To znamená domy pro bydlení nebo administrativu," míní Domanický.

Podotkl, že by měl být na zmíněném území také nějaký otevřený prostor, kudy by například mohla procházet ulice od nádraží.

"Může tam vzniknout krásný kus města. Toto území by se mělo řešit s ohledem na budoucnost prostoru před nádražím, od kterého by se rozbíhaly ulice, jak to v centrech měst bývá," uvedl Domanický a dodal, že pro tuto oblast je možné vymyslet víc příznivých variant.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lavice obžalovaných u Krajského soudu v Hradci Králové zůstala prázdná.
Matka obviněná z vraždy jde do vazby, dítě zabila zřejmě paličkou a nožem

Plzeňanka obviněná z vraždy čerstvě narozené dcery nejspíš dítě smrtelně zranila paličkou na maso a nožem. Vyplývá to z dosavadních výsledků vyšetřování. Na...  celý článek

Vltava byla první červencový týden přeplněná. Lodě a rafty musely stát před...
Skalních vodáků ubývá, dobrodružství na Berounce láká víc rodiny s dětmi

Majitelé kempů i provozovatelé půjčoven lodí z Plzeňského kraje jsou s letošní sezonou spokojeni. Na Berounku i Otavu přijíždějí tisíce vodáků.   celý článek

Wilsonův most v centru Plzně. (14.8.2017)
Začala oprava vozovky Wilsonova mostu, dělníci zkoušejí různé metody

Dlažbu na Wilsonově mostě v Plzni začali v pondělí rozebírat stavbaři. Práce na poničené silnici potrvají do konce srpna. Kromě autobusů a trolejbusů je most...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.