Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Obří stator vyrazil po kontrole z Plzně do dukovanské elektrárny

  8:59aktualizováno  8:59
Na více než čtyři sta kilometrů dlouhou cestu napříč republikou se v noci na pátek vydal z Plzně stator generátoru vážící 174 tun. Obří zařízení míří z firmy Brush, kde bylo na kontrole, zpět do jaderné elektrárny v Dukovanech. Kolos by tam měl dorazit v neděli.

Stator je v provozu už šest let a firma Brush, která ho vyrobila, nyní provedla servisní kontrolu. Technici zařízení měsíc testovali a zjišťovali jeho stav.

Tento stator je prvním z osmi strojů, u kterých výrobce před šesti lety zvyšoval výkon z původních 220 na 255 MW, což je podle expertů u strojů této velikosti jejich maximum.

„Kontrolu jsme prováděli podle požadavků zákazníka. Cílem bylo zjistit kondici stroje. Je naprosto v pořádku. Pro přepravu je teď zabalen ve speciálních foliích a naplněn lihovodní směsí, aby se do zařízení nedostala vlhkost,“ vysvětlil Václav Candra z firmy Brush.

Už v elektrárně soustrojí rozebrali. Rotor, který se při výrobě elektřiny otáčí, byl v Plzni také na revizi. Zpět do elektrárny odjel už 21. března.

Nakládání statoru na návěs

„Při kontrole ve firmě se stator částečně demontoval. Podstoupil mnoho měření, většina z nich byla pomocí nižšího proudu a napětí,“ vysvětlil Candra.

Ve čtvrtek v devět hodin ráno, kdy do firmy přijely tahače se speciálním podvalníkem s desítkami kol, už byl stator hermeticky zabalený.

Jakmile souprava nacouvala do haly a technici na ložnou plochu připravili speciální pásy, dvojice jeřábů pod střechou haly začala zařízení pomalu zvedat.

Dva muži s popruhy při tom kontrolovali, aby se náklad nezačal samovolně otáčet. Po necelých pěti minutách byl stator nad podvalníkem.

Otočit náklad správným směrem, opatrně přesunout nad vyznačené místo a pak usadit s milimetrovou přesností. Tato operace zabrala lidem z přepravní firmy společně s jeřábníky asi deset minut. Pak následovalo uvolnění silných ocelových lan z držáků, zajištění nákladu a pomalý výjezd tahače i s nákladem z haly.

První zastávka bude v Bochově, druhá v Sadové

Po zbytek dne stála souprava uvnitř firmy. Až kolem půlnoci se vydala na první etapu cesty na jižní Moravu. První zastávkou je Bochov na Karlovarsku.

Přesná trasa se hledala podle toho, aby se náklad na vytipované silnice vůbec vešel, aby mu nepřekážely nízké nadjezdy nebo například vedení elektřiny, pod nímž by se stator neprotáhl.

Také bylo potřeba vybrat trasu s dostatečně pevnými mosty a můstky, které takové zatížení unesou.

Konvoj tahačů a doprovodných vozidel jede s nadměrným nákladem po stejné trase, jakou se statorem absolvoval v půlce února, když ho vezli z elektrárny do Plzně.

Cestu do plzeňské firmy jsme sledovali zde:

„I místa pro odstavení jsou stejná. První den v Bochově, druhý v Sadové. V neděli bychom měli být v cíli,“ uvedl Michal Vodička z firmy Rádl, která náklad přepravuje.

Dopravce už ví, kde na trase bude potřeba nadzvednout troleje, kde překážejí středové ostrůvky nebo kde bude možné na chvíli sundat dopravní značky či otočit semafory.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.