Plzeňané se vrátili do minulosti. Městem projela šňůra maluchů

  • 6
Šňůru Fiatů 126 nazývaných také maluchy mohli v sobotu vidět Plzeňané, když miniauta směřovala například od Velkého boleveckého rybníka k Plzeňskému Prazdroji. V Plzni se totiž konala takzvaná maluchiáda, tedy sraz příznivců těchto dříve velmi oblíbených automobilů, které lidé východního bloku považovali za opravdové terno.

Fiat 126 byl představen v roce 1972 jako nástupce Fiatu 500, od roku 1973 až do roku 2000 byl vyráběn v Polsku v italské licenci a mezitím i v Jugoslávii. "Dnes už si dovedeme jen těžko představit, že v těchto malých autech jezdily třeba čtyřčlenné rodiny z Čech až do Rumunska či Bulharska na dovolenou," vypráví šéf Maluch fan klubu Michal Sýkora, který do Plzně přijel z Kadaně.

"Sešli jsme se už podeváté, abychom si popovídali a také abychom prezentovali naše krásná autíčka veřejnosti," uvedl Michal Sýkora.

Na Malucha prý nedá dopustit. "Jsou malinká, takže zaparkují všude, výhodou jsou i levné náhradní díly. Dnes jsou to taková kultovní autíčka, která mají duši. Člověk je prostě musí mít rád," říká sympatický mladý muž, který svého miláčka koupil od osmdesátileté paní, která s ním jezdila jen minimálně, takže měl najeto jen 15 tisíc kilometrů. Vyrobený byl v roce 1987.

Lepší kousky se podle Michala Sýkory dají dnes koupit za cenu kolem osmi tisíc korun. K tomu se ale musí připočítat desetitisícová emisní daň, která se platí proto, že auta kvůli svému ustrojení nesplňují podobně jako třeba trabanty emisní limity, které předepsala Evropská unie.

Podle Sýkory někteří členové fan klubu investují do vylepšení svého malucha třeba i 70, 80 tisíc korun a pak se hodnota automobilu dá počítat na statisíce.

Velkolepou sbírku maluchů si u pivovaru prohlédly stovky Plzeňanů. "Nejvíc se mi líbila červená bugina, tu její majitel opravdu vyšperkoval," sdělil Jiří Kučera z Plzně na adresu naleštěného z dálky zářícího kousku.