Billboard, na němž známé plzeňské osobnosti propagují stavbu spalovny odpadu v Chotíkově.

Billboard, na němž známé plzeňské osobnosti propagují stavbu spalovny odpadu v Chotíkově. | foto: Daniel Beran, MAFRA

Spalovnu odpadu v Chotíkově propagují známé osobnosti na billboardech

  • 0
Známé plzeňské osobnosti propagují na billboardech ve městě vybudování tolik diskutované spalovny komunálního odpadu v Chotíkově u Plzně. Pro kampaň je získala Plzeňská teplárenská. Na billboardech se objevil hokejista Straka, jachtař Křížek, fotbalista Horváth, chirurg Třeška nebo herec Stránský.

Za spalovnu se na billboardech přimlouvají sportovní ikony fotbalista Pavel Horváth, hokejista Martin Straka nebo jachtař David Křížek. Teplárně pomohli i nejznámější lékař ve městě, chirurg fakultní nemocnice Vladislav Třeška a populární herec Martin Stránský.

Na billboardech figuruje i ředitelka kojeneckého ústavu Jana Tytlová. Spalovna se má stavět v příštích letech a měla by stát zhruba tři miliardy korun.

Záměr přitom část veřejnosti kritizuje nebo odmítá. Častým argumentem proti spalovně jsou obavy, že se bude pálit i využitelný odpad a klesne snaha jej třídit.

Billboard, na němž známé plzeňské osobnosti propagují stavbu spalovny odpadu v Chotíkově.

"Počítá se s tím, že z dvaceti procent bude spalovna likvidovat plasty. Ale ty lze vytřídit a zpracovat," říká šéf plzeňské pobočky Strany zelených Martin Marek.

A jak se Plzeňské teplárenské podařilo získat pro podporu projektu populární osobnosti a dostat je na billboardy? Zaplatila jim? Generální ředitel teplárny Tomáš Drápela tvrdí, že ne.

"Nestálo to nic. Opravdu," prohlásil Drápela. Ten nicméně připouští, že teplárna finančně podporuje mladé fotbalisty i hokejisty a dávala peníze fakultní nemocnici i kojeneckému ústavu. Sponzoruje tedy instituce, se kterými jsou některé z osobnosti propagující spalovnu přímo spojeny.

"Ale profesor Třeška z toho nemá nic a Martin Stránský také nic," ujišťuje Drápela. Tvrdí, že vedení teplárny osobnostem vysvětlilo, oč se jedná, a přesvědčilo je. "Měli jsme jich asi dvanáct. Někteří souhlasili, jiní ne. Ti kteří do toho šli, jsou v tom nezištně," konstatoval Drápela.

Podle ředitele je ve městě billboardů, propagujících spalovnu, asi dvacet a každý stál kolem deseti až dvanácti tisíc korun. Kritik projektu spalovny Martin Marek ze Strany zelených se ale domnívá, že kampaň s osobnostmi nemusí být tak nezištná, jak Drápela tvrdí.

Billboard, na němž známé plzeňské osobnosti propagují stavbu spalovny odpadu v Chotíkově.

"Na billboardech visí kapitán Viktorie Horváth a teplárenská slibuje, že dá sto milionů korun na nový fotbalový stadion. O tom, kam dá teplárna peníze, rozhodují politici, protože společnost vlastní město. Populární lidé tak mohou dělat službu, za kterou bude nějaký příspěvek. Byl jsem smutný, když jsem se dozvěděl, že do toho šel například Martin Straka," řekl Marek.

Šéf plzeňského hokejového klubu Martin Straka ale tvrdí, že a žádným příspěvkem jeho podpora spalovny nesouvisí. "Souhlasil jsem, protože si myslím, že je to dobrá věc. Teplárna nám dává peníze na mládež několik let, takže to s tím nemělo nic společného," sdělil Straka.

Kapitán FC Viktoria Plzeň Pavel Horváth se k billboardu vyjádřit nechtěl. Odkázal na mluvčího klubu Jaromíra Hamouze. Ten odmítl, že byla aktivita kapitána spojená s příspěvkem teplárny na stavbu stadionu.

Nicméně potvrdil částečnou souvislost s tím, že teplárna je partnerem klubu a sponzoruje činnost mládežnických oddílů.

Jachtař David Křížek prohlásil, že za billboard od teplárenské nic nezískal. "Nastudoval jsem si to a myslím, že je to dobrá věc," řekl Křížek. Podobně se vyjádřil i herec Martin Stránský.