Radnice, jejíž vedení vybudování silnice mezi Severním předměstím a centrem města prosazuje, si už nechala připravit podklady, aby mohla požádat o vydání územního rozhodnutí a pak se mohlo stavět.
Odpůrci silnice oznámili, že jsou připraveni udělat vše, aby stavbě zabránili. Počítají s tím, že jejich nejsilnější zbraní budou pozemky, které odmítnou městu prodat.
Sporná silnice - takzvaný obchvat Roudné - je jedním z nejkontroverznějších projektů, které radnice Plzně dlouhodobě prosazuje. Trasa má vést od fakultní nemocnice na Lochotíně, minout většinu domů na Roudné a po novém mostě přes Mži se dostat na Rychtářku, kde by se napojila na magistrálu Praha -Domažlice.
Lidé z vedení města tvrdí, že nová spojnice Severního předměstí a centra mezi Alejí svobody a Rychtářkou uleví přetížené Karlovarské třídě, přes kterou denně projede na 50 tisíc aut. Zdůrazňují, že tak vznikne další přístupová cesta k sídlišti, ve kterém žije na 50 tisíc lidí.
Kritici projektu ale tvrdí, že se jedná o špatný nápad, který ve výsledku dopravní situaci ve středu Plzně spíš zhorší a vznikne další místo, kam se povalí tisíce aut.
Roudenští upozorňují, že silnice také ublíží životnímu prostředí v jejich čtvrti, kde jsou už nyní překračovány hygienické limity pro znečištění ovzduší. Odpůrci silnice upozorňují, že pro dopravu ve městě je nesrovnatelně důležitější co nejdřív dostavět západní okruh a silnici, která kolem Boleváku a Jateční ulice spojí Severní předměstí se čtvrtí Slovany.
Náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD řekl, že dokumentace pro územní řízení by měla být dokončena v červnu.
"Předpokládám, že na konci letošního roku nebo na začátku příštího by se mohlo žádat o územní rozhodnutí," prohlásil Šimák.
Je přesvědčen, že stavba silnice přes Roudnou je opodstatněná. "Každá komunikace ve směru sever - jih je smysluplná, protože tyto komunikace ve městě chybí. V tom směru máme kapacitní komunikaci jenom Karlovarskou třídu," argumentuje Šimák.
Náměstek tvrdí, že by se silnice přes Roudnou mohla stát trasou pro novou linku veřejné dopravy na Severní předměstí.
Na největší odpor město narazí při vykupování pozemků
Pavel Denk patří ke členům občanských sdružení z Roudné, kteří proti silnici protestují od konce devadesátých let. Tvrdí, že argumenty odpůrců projektu jsou stále platné.
"Byla by to nákladná komunikace do středu města a Plzni přitom chybí okružní silnice," uvedl Denk. Ten připomíná, že obyvatelé Roudné už dnes trpí zhoršeným ovzduším. "Oblast nelze zatěžovat další komunikací, která situaci ještě zhorší," konstatoval.
Pavel Denk sdělil, že město už začalo vykupovat pozemky pro stavbu. Odpůrci projektu jsou podle Denka připraveni projektu bránit v územním řízení. "Máme připravenou munici a čekáme v zákopech," uvedl.
Kritici záměru se pravděpodobně pokusí v rámci územního řízení mimo jiné zpochybnit loni vydaný kladný posudek vlivů stavby na životní prostředí.
Na největší odpor Roudenských ovšem město narazí při vykupování pozemků. "Možná někdo povolí. Ale vím stoprocentně, že nepovolí například pan Svatopluk Čech nebo paní Jaroslava Zwikelová. A bez jejich pozemků to nejde postavit," řekl Pavel Denk.
Zástupci města ovšem už v minulosti připustili, že by radnice potřebné pozemky mohla vyvlastnit. I to by však pro stavbu byla značná komplikace. Možná ještě větší problém ovšem představují peníze. Plzeň nemá připraveny stovky milionů na to, aby silnici zaplatila.