Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Začínají opravy silnic, nastříkají je emulzemi nebo položí mikrokoberec

  • 2
V regionu začínají opravy krajských silnic. Nejdražší současnou stavbou je rekonstrukce desetikilometrového úseku silnice u Liblína na Rokycansku včetně mostu přes řeku Berounku. Je to akce za více než sto milionů korun.

Petr Otásek ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje řekl, že v závěru minulého týdne dali dohromady seznam komunikací, které chtějí letos opravit.

Starostové ani řidiči ale nemohou počítat s tím, že oprava znamená odfrézování starého asfaltu a položení nového koberce.

„Dělat nový povrch finišerem je asi desetkrát dražší, než když se udělá mikrokoberec nebo nástřik emulzemi. Pokud má kraj pět tisíc kilometrů silnic, k jejich údržbě používá sice starší, ale stále účinné technologie. Ty se sice nehodí na silnice první třídy, ale na třetí třídě spolehlivě fungují,“ vysvětlil Petr Otásek.

Z plánovaných více než osmdesáti silnic budou zejména na vozovky druhé třídy pokládat takzvaný mikrokoberec.

„Je to rychletuhnoucí emulze s drobným štěrkem, která se pokládá na současný povrch. Nejlepší je, když se pokládá na rovný podklad. Hlavním cílem je, aby se zalily spáry v původním povrchu a nedostávala se tam voda. Vydržet by to mělo nejméně pět let. Je to osvědčená technologie, která se používá i na dálnicích. Řidiči ji znají z dálnice D5 kolem Nýřan nebo z části přivaděče z Plzně k dálnici D5 u Ejpovic,“ uvedl Otásek.

Druhou používanou metodou zejména na silnice třetích tříd je nástřik dvou vrstev emulzí, do kterých pak auta postupně zajíždějí jemnou drť. Než se zajezdí kaménky do povrchu, bývá u takových silnic týden snížena rychlost na 30 kilometrů v hodině, protože od kol ještě drobné fragmenty odlétávají.

Kraj v letošním roce dává na opravy silnic 600 milionů korun, dalších 271 milionů je přislíbeno ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Státní peníze budou použité na opravy silnic druhých tříd, při kterých finišery položí nový asfaltový koberec.

„Letošní seznam jsme už odeslali ke schválení na SFDI. Každý rok navrhujeme pět až deset úseků. Navíc přidáme ještě dva až tři, protože zatím pokaždé se při soutěžích podařilo ušetřit finance. Za ušetřené peníze z loňského roku tak už nyní opravujeme asi tři čtvrtě kilometru dlouhý úsek mezi Křimicemi a Kozolupy. Tam se budou pokládat dvě nové vrstvy vozovky,“ uvedl Otásek.

Stomilionová oprava silnice a mostu v Liblíně na Rokycansku řádně zkomplikovala život tamním obyvatelům. „Po mostě nemohou do konce června projet a objížďka přes Zvíkovec je dlouhá čtyřicet kilometrů,“ řekl ředitel krajské správy a údržby silnic Pavel Panuška.

Na podzim má začít stavba obchvatu u Rokycan

Kvůli uzavření téměř 90 let starého železobetonového mostu přes Berounku mají problémy občané Liblína a Kozojed jezdící do práce, školáci, domov sociálních služeb i záchranáři.

Regionální šéf stavební firmy Eurovia Jan Muzika řekl, že se budou snažit dobu uzavírky zkrátit.

„Silnice se ale musí uzavřít úplně, protože se jedna opěra odkope a vzniknou tam opěrné zdi,“ uvedl. Pěší se dostanou z jedné strany mostu na druhou po provizorním schodišti.

Na podzim by měla začít nejdražší letošní stavba nové krajské silnice, obchvat z Rokycan do Hrádku. Stavební technika se v loukách a polích nad Kamenným Újezdem ale objeví už na jaře, kdy dělníci začnou překládat inženýrské sítě.