U Horní Lukavice zemřela žena, která vyjela do protisměru a střetla se s nákladní soupravou.

U Horní Lukavice zemřela žena, která vyjela do protisměru a střetla se s nákladní soupravou. | foto: ZZS Plzeňského kraje

Na silnicích v kraji přibylo mrtvých, řidiče čekají častější kontroly

  • 4
V Plzeňském kraji v červnu dramaticky stoupl počet tragických dopravních nehod. Za poslední měsíc na silnicích zemřelo jedenáct lidí, přičemž loni policisté zaznamenali za stejné období tři oběti.

Šoféři musejí v následujících dnech počítat na silnicích s více radary a také častějšími dechovými zkouškami. Policisté tak reagují na prudký nárůst tragických havárií v posledních čtyřech týdnech.

Při deseti nehodách vyhaslo jedenáct životů, přičemž u dvou havárií byli řidiči pod vlivem alkoholu. Nehody se staly na různých místech čtyř okresů, žádné z nich není považováno za nebezpečné. Část se jich odehrála i na nově zrekonstruovaných silnicích.

Za mnoha nehodami opilých řidičů jsou různé oslavy

Krajská policejní mluvčí Pavla Burešová z aktuálních statistik vyčetla, že za prvních pět měsíců letošního roku policie řešila 1 396 havárií, při 114 z nich zjistila účastníka pod vlivem alkoholu.

„V 70 případech hladina alkoholu přesáhla 1,5 promile, v dalších 11 byli viníci pod vlivem omamných a psychotropních látek,“ řekla Burešová.

Podle šéfa krajské dopravní policie Vladimíra Tomana odhalí hlídky množství opilých řidičů při silničních kontrolách ještě před tím, než se něco stane.

Vladimír Toman připomíná, že za mnoha nehodami opilých motoristů jsou často večírky a různé oslavy. Tragicky podle něj končí případy, kdy opilí hledají mezi sebou nejstřízlivějšího, aby zajel pro další alkohol, nebo je odvezl domů.

„Určitě je lepší, když rodiče zajedou pro mladé ke klubu nebo na diskotéku. Navíc dnes je už celá řada možností, jak si zajistit bezpečný odvoz domů, a to včetně převozu auta,“ podotkl Toman.

Policisté se setkávají i s tím, že opilí sednou za volant i lidé, kteří jinak sami lpí na dodržování zákonů. Alkohol u nich však odbourává zábrany.

U mnoha havárií hraje roli přeceňování řidičských schopností. „Jedni mají silná auta, ale neumějí je zvládnout v kritických situacích. Druhá skupina má slabší auta a nedostatek výkonu dohání riskováním. Zatímco v počítačových hrách dostanete další život, v realitě to tak není. Neexistuje oživovací tlačítko,“ varuje Toman.

Podle odborníků na dopravu by měli lidé rozumně zvažovat své řidičské schopnosti také při cestě na dovolenou, zvlášť pokud míří autem daleko k moři.

Majitel Autoškoly František Šimek doporučuje jet prvních deset kilometrů cesty pomalu, protože plně naložené auto se chová jinak než poloprázdné při běžném ježdění.

„Výjimečné nejsou případy, že mi volají řidičky požadující kondiční jízdu. Děsím se, když slyším, že třeba deset let neřídila, ale teď za týden odjíždí k moři a bude se s mužem střídat v řízení. Tady kondiční jízda nic nezachrání,“ upozornil František Šimek.