"Jsme zcela závislí na velkododavatelích z Německa a Rakouska a ti nám sůl už v polovině prosince přestali dodávat," řekl iDNES.cz ředitel Správy a údržby silnic v Plzeňském kraji Stanislav Liška.
Dodal, že kraj má sice s dodavateli uzavřeny smlouvy, v současnosti ale velkododavatele nestíhají, protože se na ně obracejí s vyššími požadavky i odběratelé z ostatních zemí a extrémní poptávka je i od rakouských a německých silničářů. Ti mají u tamních producentů a obchodníků se solí přednost.
"Bohužel tam nefunguje žádný princip, na základě kterého bychom měli přednost my, nemůžeme ani nabídnout jinou cenu, která je určena obchodní soutěží," řekl Liška.
Upozornil, že v současnosti má všech šest středisek údržby v Plzeňském kraji ve skladech ještě relativně dostačující zásobu soli, ale musí se s ní maximálně šetřit, protože není jasné, kdy bude možné sklady doplnit.
"Častěji než jindy některé úseky ošetřujeme inertním posypem, jehož máme dostatek a není problém s doplněním zásob, protože ho odebíráme z místních kamenolomů," řekl Liška.
Solit místa, která nejsou nebezpečná, je luxusem
Miroslav Sedláček ze Správy a údržby silnic Stříbro uvedl, že úspory se na silnicích konkrétně projevují například tak, že se solí hlavně zatáčky a nebezpečná klesání či stoupání. "Na rovných a zalesněných úsecích je solení v této době luxusem. Tam musí řidiči jezdit po sněhu krytém posypem," řekl Sedláček. Dodal, že už také není možné v tak velké míře solit preventivně jako jindy v minulosti.
"Řidiči si naštěstí během půldruhého měsíce, kdy už zimní počasí panuje, zvykli a na silnicích jezdí celkem opatrně," řekl Liška.
Na údržbu silnic včetně jejich zimního ošetřování dává Plzeňský kraj ročně 600 milionů korun. Letos je však zima podle Lišky zatím asi o čtvrtinu finančně náročnější než v minulosti. Navíc letošní tuhá zima zřejmě zanechá na silnicích větší škody.