Na křižovatce

Na křižovatce | foto: Daniel Beran, MAFRA

Silničáři chtějí z problematické plzeňské křižovatky kruhový objezd

  • 13
Problematická plzeňská křižovatka "U Součků", kolem níž se každý den v ranní i odpolední špičce tlačí dlouhé kolony aut, by se mohla změnit na kruhový objezd. Naději na zlepšení dopravní situace v problematickém místě dali místním řidičům silničáři. Plány na přestavbu už mají hotové.

Křižovatka silnic od Doubravky, Bolevce a Bílé Hory, kterou místní obyvatelé pojmenovali podle bývalé vyhlášené hospody U Součků, je každý den ráno i odpoledne ucpaná. Provoz zde musejí ručně řídit policisté. Je to nejkritičtější místo na trase mezi Doubravkou a Bolevcem.

Karel Sláma touhle křižovatkou projíždí nejméně dvakrát týdně kolem osmé hodiny ráno. "Často je kolona dlouhá i tři čtvrtě kilometru a než se dostanu kolem Boleváku ke křižovatce, trvá to i čtvrt hodiny. Před týdnem, když kvůli opravované křižovatce u Plazy kolabovala doprava v celé Plzni, řidiči se snažili ucpanému středu města vyhnout právě tudy. V koloně jsem tu strávil hodinu. Proč tam někdo nedá aspoň semafory?" navrhuje Karel Sláma.

Řidič zároveň připouští, že by nechtěl být v kůži řidičů, kteří musí pravidelně jezdit z Bílé Hory nebo ze Zruče, protože ti musí v křižovatce dávat přednost autům od Bolevce nebo Doubravky.

Podle dopravního specialisty Ondřeje Vohradského ze Správy veřejného statku města Plzně na téhle křižovatce semafory být nemohou. "Ve směru od Bolevce nejsou řadící pruhy, tam by světelná signalizace neměla smysl, situaci by naopak ještě zhoršila. Naopak zlepšení by mohla přinést kruhová křižovatka," soudí Vohradský.

Stavební povolení? Asi na jaře

Takové řešení chtějí i silničáři. Už mají také zpracovaný projekt, jak současnou křižovatku přestavět. Na jaře by už mohli mít i stavební povolení. Podle šéfové severoplzeňských silničářů Jany Kašparové vše záleží na penězích.

Přestavbu by platil kraj, protože silnice patří do jeho správy. "Dopravní situace v tomhle místě by si zasloužila řešení. Ale jen v Plzni jsou desítky míst, kde víme o dopravních závadách. Musíme sestavit žebříček priorit podle potřebnosti a nyní, kdy se začíná tvořit rozpočet na příští rok, nedokáži říct, jestli na tuhle stavbu budou peníze," vysvětlil krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer.

Ve všední dny v ranní i odpolední špičce je u téhle křižovatky policejní hlídka a snaží se dopravu usměrňovat tak, aby i řidiči z vedlejší silnice měli šanci projet.

Na křižovatce "U Součků" se každý den tvoří dlouhé kolony aut.

"Není to tak, že by dávali přednost autům od Bílé Hory nebo naopak od Bolevce, jak se možná může někomu zdát. Snaží se, aby vozy křižovatkou projely ze všech směrů s co nejmenším zdržením. Vždyť od Bolevce i Bílé Hory jezdí autobusy městské dopravy," vysvětluje šéf plzeňských dopravních policistů Karel Machulda.

Vedoucí dispečinku dopravních podniků Jiří Ptáček doplnil, že městské autobusy v dopravních špičkách naberou v průměru desetiminutové zpoždění, než projedou křižovatkou.

Je kruhový objezd opravdu pro řidiče výhodnější než klasická křižovatka? Aut přes oba typy křížení projede za stejnou dobu srovnatelný počet. "Okružní křižovatka má výhodu v tom, že dokáže okamžitě reagovat na změny v počtech vozidel z jednotlivých směrů. Toho světelná křižovatka, která nemá dynamické řízení, není schopna," vysvětlil Vohradský.

Navíc u kruhového objezdu je jedno, z jaké silnice k němu auta přijíždějí, protože přednost mají auta, která už po něm jedou.

Definitivně problém spojení mezi Doubravkou a Bolevcem vyřeší až nová silnice, která už několik let existuje jen ve výkresech projektantů.

Problematická křižovatka v Plzni.