Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Šetřílci dostanou možnost tankovat v Plzni o třetinu levněji

  • 18
Benzinka Tank ONO nabídne jako první v Plzni nové palivo E85. Směs bioethanolu a benzinu má být díky výhodnější sazbě daně až o devět korun levnější. Provozovatel benzinky očekává, že nové palivo může být pro spořivé motoristy lákavější než LPG. Otázkou je, zda se nebudou obávat poškození motoru.

Čerpací stanice Tank Ono, známé nejlevnějším benzinem širokodaleko, nabídne jako první v Plzni nový cenový tahák - palivo se záhadným názvem E85.

Jde o alternativní směs s 85 procenty bioetanolu a 15 procenty benzinu. V průměru na litr vyjde až o devět korun levněji než běžný Natural 95. Bioetanol jako ekologické palivo je totiž osvobozeno od spotřební daně. Ta se platí jen z 15 % benzinu.

"Během dvou měsíců začneme palivo E85 prodávat na naší benzince ve Studentské ulici na Košutce. Jeho cena se bude pohybovat mezi 21,90 až 22,50 korun za litr," prozradil Petr Ondra, šéf distribuce firmy Tank Ono.

CO JE TO BIOETHANOL

Ethanol vyrobený technologií alkoholového kvašení z biomasy – obvykle z rostlin obsahujících větší množství škrobu a sacharidů.

Vyrobený bioethanol se může přímo používat ve spalovacích motorech jako pohonná hmota. Pomocí ethanolu se zvyšuje oktanové číslo a snižuje se množství emisí oxidu uhličitého.

Bioetanol už se do benzinu přidává povinně poslední dva roky kvůli splnění evropských ekologických norem. Vyrábí se z biomasy, nejčastěji z rostlin nebo zbytků obsahujících větší množství škrobu a sacharidů. Nejčastěji je to například kukuřice, obilí nebo brambory, dále také cukrová třtina a řepa.

Zvýšení jeho podílu na 85 % ve výsledném palivu má však několik háčků.

Obtížnější startování v zimě

Bioetanol sice téměř zázračně zvýší výkon i více než deset let starého motoru, ale jeho účinky se projeví také na vyšší spotřebě, která může vzrůst až o čtvrtinu.

V zimě se navíc podíl benzinu v E85 musí zvýšit na dvojnásobek, tedy na 30 %, aby se příliš nezhoršilo startování. Bioetanol má totiž nižší výhřevnost než benzin, pomaleji se odpařuje. Podíl složky zatížené spotřební daní se tak zvýší, což ubere z cenové výhodnosti proti Naturalu 95. Navíc ceny klasických paliv v zimě obvykle klesají.

Bioetanol navíc rozpouští změkčovadla, která jsou součástí hadiček palivových vedení a různých těsnění. Zkušení motoristé proto doporučují míchat toto nové palivo s klasickým naturalem. I tak se E85 cenově vyplatí.

"Ředím bioetanol s benzinem v poměru 1:1 a vše se zdá být v pohodě. Zdá se mi, že moje felicie má zvýšený výkon. Mám ještě zkušenost se starším opelem, kde se bioetanol podepsal na znatelném zklidnění motoru, výrazném zvýšení výkonu," říká motorista Patrik Marholt, který si nové palivo vyzkoušel v jiných krajích, kde už se na čerpacích stanicích běžně prodává.

Analytik: S novým palivem na záruku zapomeňte

K vyššímu podílu benzinu na úkor etanolu se přiklání i Petr Ondra z čerpací stanice Tank Ono.

"Když se smíchá 10 až 20 litrů bioetanolu a 30 litrů benzinu, tak to vezme skoro každé auto a jeho motor je pak živější," tvrdí Ondra.

Podle jeho názoru může cenová výhodnost nového paliva oslovit motoristy více než například alternativní pohon na plyn.

Michal Roškanin, analytik v oblasti pohonných hmot ze společnosti PetrolMedia tvrdí, že zejména ve vozidlech, která nejsou na toto nové palivo připravena, může vysoký obsah bioetanolu způsobit i vážnější potíže.

"Na čerpací stanici ani na výrobci automobilů pak žádnou náhradu škody nevysoudíte. Řeknou, že jste to do nádrže neměl tankovat, protože k tomu vaše vozidlo není přizpůsobeno," varuje Roškanin.