Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Řidičák je někdy pro seniora poslední známkou mužství, říká lékař

  • 37
V Plzeňském kraji přibývá dopravních nehod, jejichž viníky jsou senioři. Podle soudců, kteří se těmito případy zabývají, by měli lékaři starší řidiče prohlížet důkladněji. Doktoři ale kritiku odmítají.

Počty nehod, které v kraji zavinili řidiči starší 65 let, se v posledních letech zvyšují. Zatímco v roce 2014 způsobili 183 havárií, o rok později už jich bylo 197. Loni už byl meziroční nárůst nehod v režii seniorů 14 procent - stalo se jich totiž 224.

Jeden z tragických případů nedávno projednával plzeňský soud. Loni o Velikonocích pětaosmdesátiletý Jiří Volák při odbočování vlevo přehlédl motorkáře. Ten krátce po střetu s Volákovou Škodou 105 zemřel.

Okresní soud Plzeň-město seniorovi uložil dvouletý trest odnětí svobody s dvouletým podmíněným odkladem. Dva měsíce před nehodou Volák získal povolení řídit od své praktické lékařky. „Podle mě by řídit neměl,“ uvedl v odůvodnění rozsudku soudce Vladimír Žák.

Připomněl, že systém, kdy praktičtí lékaři seniorům vystavují povolení řídit, je v Česku dlouhodobě kritizován a debatuje se o tom, nakolik lékaři přistupují k osvědčení odpovědně.

Podle Žáka by měli lékaři, kteří povolují lidem vyššího věku řídit automobil, důkladněji kontrolovat jejich zdraví. Doktoři ovšem kritiku odmítají.

Senioři si řidičský průkaz nechtějí nechat vzít

„Například v Německu žádné prohlídky řidičů - kvůli jejich věku - neexistují, považovalo by se to za diskriminaci seniorů,“ konstatoval přeštický praktický lékař a místopředseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka.

Jenže v Česku musí senior k lékaři poprvé ve věku 65 let, dále v 68 a v 70 letech, a pak vždy po dvou letech.

„Stane-li se průšvih a zjistí se, že senior nebyl způsobilý řídit, odpovědnost lékaře je obrovská. Proto nevěřím, že by lékaři k prohlídkám nepřistupovali odpovědně,“ uvedl lékař Šonka.

„Je to klišé a nesmysl, že by lékaři dávali povolení každému. Nás to sice staví do nepříjemné role, když musíme vlastně udat svého klienta na příslušném dopravním inspektorátu, tak to ale v zákoně je,“ dodal.

Sám navrhuje odebrání řidičáku několika pacientům za rok. Šonkovou zkušeností je, že senioři si řidičský průkaz nechtějí nechat vzít.

„Zvlášť chlapi to berou jako poslední známku mužství. Mnohdy jim tím způsobím izolaci a sociální problém. Někteří senioři totiž bydlí na vesnici, kam žádný autobus nejezdí,“ popsal Šonka.

Při kontrole způsobilosti řídit se podle něj pacient standardně vyšetří, a když se lékaři zdá, že něco není v pořádku, pošle žadatele ke specialistům.

„Žádná objektivní měření reakcí člověka nebo psychomotorických schopností nejsou náplní prohlídky,“ dodal lékař s připomínkou, že dopravně-psychologické vyšetření je nařízené jen u řidičů profesionálů.

Na seniory by mohli někdy apelovat i příbuzní

Lékař je podle Šonky omezen i tím, že posudek schopnosti řídit je správní rozhodnutí. Když se senior odvolá, lékař musí zdůvodnit, proč navrhl průkaz odebrat.

Podle Šonky by ovšem v některých případech mohli nejbližší příbuzní apelovat na seniory, aby už s řízením přestali. Argumentem by mohl být případ Jiřího Voláka, který podle vlastních slov už za volant nikdy nesedne.

Lékaři ovšem nemusí sahat jen k doporučení odebrat řidičský průkaz, ale mohou volit i méně razantní varianty.

Mohou třeba nařídit, že řidič smí jezdit jen od východu do západu slunce nebo jen ve vzdálenosti do dvaceti kilometrů od bydliště. Možností je i řízení v doprovodu jiného řidiče.

„Policisté se při silničních kontrolách nejčastěji setkávají s tím, že šoféři mají v řidičském průkazu uvedenou povinnost mít při řízení vozidla brýle nebo kontaktní čočky,“ uvedla mluvčí krajské policie Martina Korandová.

,