Správce české železnice chystá výstavbu nové rychlostní dráhy z Plzně do České Kubice. Právě v téhle obci už má kolejiště parametry rychlodráhy. Přestavba se tu odehrála loni.

Správce české železnice chystá výstavbu nové rychlostní dráhy z Plzně do České Kubice. Právě v téhle obci už má kolejiště parametry rychlodráhy. Přestavba se tu odehrála loni. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Rychlodráhou z Plzně do Mnichova? Možná už v roce 2020

  • 2
Do deseti let by lidé mohli dojet z Prahy do Mnichova rychleji vlakem než autem. Správce české železnice připravuje výstavbu nové rychlostní dráhy z Plzně do České Kubice. O jejím pokračování na německé straně se rozhodne do měsíce.

"Zkrátit dojezd vlakem mezi českou a bavorskou metropolí z nynějších šesti na tři hodiny umožní modernizace trati Plzeň-Domažlice," vysvětluje náměstek plzeňské Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Veselovský.

Nynější jednokolejnou by nahradila zbrusu nová dvojkolejná elektrifikovaná trať, dlouhá 65 kilometrů. Stavěla by se ve třech etapách: Plzeň - Stod, Stod - Domažlice a Domažlice - státní hranice.

Stavět by se mohlo začít v roce 2013

"Jestliže ministr Bárta naše záměry schválí, pak příští rok zvládneme přípravnou dokumentaci a následně projekt," říká Veselovský. Ten předpokládá, že při běžných lhůtách výkupu pozemků by samotná stavba začala v roce 2013 a skončila o tři roky později. "Dojezd rychlíkem z Plzně do Domažlic by se zkrátil ze současných 50 minut na půlhodinu," zdůrazňuje náměstek.

Závěrečný úsek na hranici by byl hotov v roce 2018. Na německé straně se během tří týdnů rozhodne o tom, jak se bude k roku 2015 aktualizovat Spolkový plán dopravních cest.

"Uděláme vše pro to, abychom dokázali, že spojení Plzeň - Regensburg je důležité. Stejně jako napojení celého regionu na letiště v Mnichově," slíbil bavorský ministr dopravy Hans Peter Göttler.

Pokud vše klapne, pak by vlaky mezi Prahou a Mnichovem pendlovaly až dvousetkilometrovou rychlostí nejpozději v roce 2020. Ocení to například Češi, kteří cestují na levnější dovolené německých cestovek z obřího letiště v Mnichově.

"Čeští dopravci zase získají lepší spojení s přístavem Regensburg a přes něj přístup k říční dopravě po Dunaji," připomíná šéf Krajské hospodářské komory Plzeňského kraje Zdeněk Mužík.

Česká část rychlodráhy bude stát 28 miliard korun. Na necelých šest miliard vyjde první úsek do Stodu, který povede stejně jako navazující část do Domažlic mimo trasu nynější trati. Polovinu z celkových nákladů spotřebuje úsek z Domažlic na hranici, jehož součástí bude pětikilometrový tunel.

"Stávající jednokolejnou trať bychom zachovali pro regionální a příměstskou dopravu," konstatuje ředitel plzeňské SŽDC Václav Šťastný.