Průtah Plzní by ulevil přetížené Karlovarské třídě.

Průtah Plzní by ulevil přetížené Karlovarské třídě. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Radnice Plzně 3 se postavila proti stavbě silnice napříč městem

  • 26
Vedení centrálního obvodu Plzně odmítá projekt na vybudování severojižního průtahu, který by měl vést širším centrem města. Proti stavbě se postavila část politiků napříč stranami. Je tak pravděpodobné, že se o kontroverzní plán svede bitva při letošním schvalování územního plánu města.

Podstatou dohadů kolem projektu takzvaného severojižního průtahu I/27 je spor, zda kapacitní komunikace napříč Plzní městu ublíží, anebo pomůže. Dosud měl projekt v zastupitelstvu města většinovou podporu.

Plán na stavbu sporné kapacitní silnice spojující severní a jižní předměstí Plzně po trase podél Klatovské a Karlovarské třídy se ale nelíbí vedení městského obvodu Plzeň 3.

Zastupitelům městské části vadí, že po silnici by se do středu Plzně dostávalo hodně aut. „Výstavbě velkokapacitních silnic, které přivedou dopravu do centra města, je třeba zabránit,“ prohlásil radní obvodu Ondřej Ženíšek z TOP 09.

Například Zdeněk Kuťák, šéf plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které projekt chystá, je přesvědčen, že silniční průtah městu prospěje a zmírní dopravní zátěž na Klatovské a Karlovarské třídě.

Odpůrci tvrdí, že by silnice zhoršila životní prostředí a znehodnotila velké území, které by se dalo využít líp.

Důležitější jsou okružní trasy, říkají odpůrci průtahu

Zastupitelé obvodu Plzeň 3 žádají, aby trasa v dosud navržené podobě nebyla v novém územním plánu Plzně, který se bude letos schvalovat. Zároveň vyzvali zástupce města, aby jednali s Plzeňským krajem o tom, že navržená trasa silnice I/27 zmizí z nadřazených Zásad územního rozvoje kraje.

Odpůrci silničního průtahu upozorňují, že město má soustředit pozornost na okružní trasy. „Aby se vyřešila neúnosná situace propojení mezi Lochotínem a Bory, je nutné co nejdříve dostavět Západní okruh,“ říká Ondřej Ženíšek.

Ten připouští, že je třeba zklidnit Klatovskou třídu, jak často zdůrazňují zastánci plánované silnice. „Proto jsme vedení města navrhli propojení centra Plzně s lokalitou Bory mezi Sukovou a Borskou ulicí dvouproudou místní komunikací. Dopravu zde potřebujeme spíš zklidnit tak, aby byl průjezd plynulý, a proto nechceme, aby se jednalo o plánovaný kapacitní průtah. Ten by pouze necitlivě rozetnul obytné zóny v této lokalitě,“ konstatoval Ženíšek.

Náměstek primátora Pavel Šindelář z ODS, do jehož kompetence patří územní plánování, řekl, že stanovisko městské části je jednou z připomínek k návrhu nového územního plánu. Zároveň ale zdůrazňoval, že silniční průtah je zanesen v Zásadách územního rozvoje Plzeňského kraje. „Ty jsou nadřazeny územnímu plánu a nelze je překonat,“ prohlásil Šindelář.

Jenomže právě proto zástupci městského obvodu vyzvali představitele radnice, ať o změně se zástupci kraje jednají. „To je ale relevantní v okamžiku, kdy se Zásady územního rozvoje budou projednávat, a ne když se projednává územní plán,“ řekl Šindelář.

Náměstek zároveň tvrdí, že územní plán je strategický dokument, který pouze říká, co by mohlo být. Podle Šindeláře jsou prioritami města Západní okruh a stavba okružní silnice I/20 ze Světovaru podél Jateční a Boleveckého rybníka až k napojení na Studentskou.

„Až budou vybudované, přijde čas spočítat, jak se auta pohybují a co město potřebuje. Pak se bude vyhodnocovat, jestli je silnice I/27 komunikací, kterou město má mít,“ sdělil Šindelář.

Argument o nadřazených Zásadách územního rozvoje Plzeňského kraje už použili zástupci města při projednávání územního plánu vícekrát. Vše ale nasvědčuje tomu, že se nejedná o žádnou nepřekonatelnou překážku.

Jako první by mohla začít stavba jižního úseku

Vedoucí odboru regionálního rozvoje krajského úřadu Miloslav Michalec řekl, že právě nyní je možné návrhy na změnu zásad uplatňovat. „Zpracováváme změnu zásad, je to otevřený dokument a přijímáme jakékoliv připomínky, abychom mohli udělat aktualizaci,“ uvedl Michalec.

Z toho vyplývá, že stejně jako se před lety sporná silnice do zásad dostala, může z nich na základě požadavku města zase bez problémů zmizet.

Sporný průtah Plzní od kruhové křižovatky v Sukově ulici na Borech k budově Lékařské fakulty na Karlovarské třídě připravuje plzeňské ŘSD. Jeho šéf Zdeněk Kuťák předpokládá, že v roce 2017 bude na severní a jižní úsek trasy vydané územní rozhodnutí a po něm i stavební povolení.

Jako první by pak - možná už v roce 2018 - mohla začít stavba jižního úseku od Sukovy ulice k Borské ulici. Do roku 2020 by se podle odhadu zástupců ŘSD mohl stavět i severní úsek, který má vést od Lochotínského parku po estakádě k autobusovému nádraží.

ŘSD dosud nemá jasno, jak by vypadala trasa průtahu v jeho střední části, kde má vést podél Škodovky od křižovatky u autobusového nádraží na křižovatku u Techmanie. V této části totiž nelze vyřešit problém s dodržením hlukových limitů.