Americká třída v Plzni.

Americká třída v Plzni. | foto: archiv MF DNES

Plzeň v roce 2035? Lidé chtějí živější centrum, méně aut a více zeleně

  • 15
Příjemná místa bez frekventované dopravy mají zřejmě pro obyvatele Plzně stále větší význam. Dokládají to mimo jiné výsledky průzkumů, které provádí Útvar koncepce a rozvoje města Plzně v rámci přípravy strategického plánu. To má být dokument stanovující vizi budoucího rozvoje města.

Na začátku roku Útvar koncepce a rozvoje (ÚKR) města Plzně nabídl lidem možnost říct, jaká by podle nich měla být Plzeň v roce 2035. Z akce vzešlo na tři sta podnětů. Úředníci je zapracují do strategického plánu.

Zástupci města se nyní chystají představy lidí upřesnit a stanovit podle nich konkrétní opatření, která bude možné uskutečnit.

Ředitelka ÚKR Irena Vostracká řekla, že když lidé popisovali své představy o Plzni v roce 2035, bylo znát, že to brali vážně.

„Každý se snažil nabídnout víc nápadů a byly to koncepční, vizionářské myšlenky. Často uváděli, že by si přáli oživit centrum města a byli by rádi, kdyby ve středu Plzně bylo méně automobilové dopravy. Chtěli by také, aby se dořešily problémy s parkováním,“ uvedla Vostracká.

Ředitelka tvrdí, že respondenti byli spokojení s úrovní veřejné dopravy a požadovali ve městě více zeleně.

„Ty představy se do značné míry potkávaly s návrhy z odborných skupin, které se na přípravě strategického plánu podílejí,“ prohlásila.

Mluvčí ÚKR Kateřina Juríková sdělila, že kromě omezení dopravy v centru města si lidé přáli dokončení silničního městského okruhu.

„Nebo rozvoj a propojení sítě cyklostezek. Těšili se, že budou moci v budoucnu trávit čas rekreací v údolí řek, případně na náplavkách,“ konstatovala Juríková.

Zástupci ÚKR plánují, že v květnu by s konkrétními návrhy na vylepšení tváře Plzně vyrazili jednat s lidmi z jednotlivých městských částí. „Nechceme návrhy jenom představit, ale nabídneme zároveň možnost je doplňovat, upravovat...,“ vysvětlila Irena Vostracká.

Nejčastější přání Plzeňanů

  • omezit dopravu v centru města
  • dokončit městský okruh
  • rozvíjet a propojovat síť cyklostezek v Plzni
  • udržet kvalitu MHD a více ji propojit s ostatními druhy dopravy (odstavná parkoviště)
  • živější centrum města (obchody, pěší zóny, rezidenti)
  • rekreace v údolích řek, případně na náplavkách

Primátor Plzně Martin Zrzavecký z ČSSD tvrdí, že výsledky průzkumů dokazují, že se lidé hodně zajímají o kvalitu životního prostředí.

„To je pozitivní. Chtějí mít ve městě víc zeleně a tomu se nelze divit. V posledních letech se často mluví o budování zelených střech nebo stěn. Stojí to sice hodně peněz, ale možná je právě v tom budoucnost a cesta, jak udělat město zajímavější i příjemnější. Jsou to investice do kvality života, takže by se patrně vyplácely,“ konstatoval Zrzavecký.

O tématu omezení provozu v centru Plzně, které podle výsledků průzkumů veřejnost zajímá, se na radnici mluví už mnoho let. Debaty však zatím nikdy k žádnému podstatnějšímu posunu nevedly.

Vždy, když se mělo rozhodnout o konkrétním opatření, většina politiků byla proti zklidnění dopravy ve středu města. Centrum Plzně přitom desítky let trpí tím, že jím vedou silnice, které mají parametry dálnic.