Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rokycanskou třídu v Plzni možná překlene lávka a přibude i zeleň

  8:51aktualizováno  8:51
Nová lávka nad silnicí místo nynějšího podchodu, parkovací místa pro autobusy před Divadlem Alfa i více zeleně ve středovém pásu. To jsou některé z novinek, které by v následujících letech měly vylepšit podobu Rokycanské třídy v Plzni. Studii už schválila rada města.

Lávka přes rušnou Rokycanskou třídu v architektonické studii. | foto: Repro: archiv MF DNES

Studie, která upravuje podobu úseku silnice mezi mostem přes řeku Úslavu a křižovatkou U Pietasu a bloky po obou stranách ulice, je pro město závazná.

„Rokycanská v tomto úseku nemá moc městský charakter. Hlavním problémem jsou podchody, chybí lepší propojení obou částí Doubravky (rozdělených Rokycanskou, pozn. red.). To je zásadní,“ hodnotí současný stav plzeňský architekt Marek Sivák a dodává, že třída byla stavěna velkoryse, součástí je i rezerva například pro vybudování tramvajové tratě.

„Středový pás je tedy velmi široký,“ konstatoval Sivák a podotkl, že Rokycanská dnes kvůli charakteru funguje spíše jako dálnice.

Všemi zmíněnými nedostatky se studie zabývá. Tou nejzásadnější změnou by v budoucnu mělo být vybudování lávky mezi ulicemi Sousedská a Rodinná nad úrovní Rokycanské třídy. „Ta by lépe využila stávající terén,“ přiblížil Petr Raška z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně, který studii zpracoval.

Rokycanská třída v Plzni.

Rokycanská třída v Plzni.

V místě je třída „zaříznuta“ pod povrch, oproti okolí je snížena. „Dnes tedy člověk musí sejít na úroveň komunikace a pak ještě do podchodu pod silnicí,“ popisuje Raška a dodává, že na lávku by ze Sousedské, tedy ve směru od Doubravky, nebylo třeba vůbec stoupat. Na druhé straně by pak byla mírně nakloněná rampa.

V současné době mohou pěší, kteří dodržují předpisy, Rokycanskou překonat pouze podchody. Přechod, který tu býval, byl zrušen jako nebezpečný.

A to je další zásadní změna: přechod se sem vrací. Tentokrát však se světelnou signalizací. „Kombinace lávky a těchto přechodů dává smysl,“ souhlasí Sivák.

Myšlenka na změnu vzešla ze strany městského obvodu, na který se jako první obrátili divadelníci z Alfy. Vadilo jim, že autobusy vozící děti na jejich představení nemohou zaparkovat přímo před divadlem.

„Doplnili jsme parkovací místa pro auta a pro autobusy přímo v návaznosti na Divadlo Alfa, aby autobusy nemusely zajíždět do obytných čtvrtí a aby pro děti byla cesta mezi autobusem a divadlem co nejkratší a bezpečná,“ jmenuje další bod studie Raška.

Pro starostu je nejdůležitější lávka, jde o bezpečnost lidí

Podle technického náměstka primátora Pavla Šindeláře studie nepočítá s žádnou zástavbou, ale s celkovou revitalizací plochy. „Uvažuje se, že by se středový pás Rokycanské osadil stromy, které by území oživily,“ nastínil Šindelář.

Cílem je oblast co nejvíce zazelenit. „Změnit Rokycanskou v park není realistické, aut se na téhle komunikaci nezbavíme. Je to tepna, která vede do centra města,“ zdůvodňuje Šindelář.

Starosta Doubravky Michal Chalupný plány na oživení komunikace vítá, je si však vědom jejich finanční náročnosti. „Pokud se sežene dotační projekt, je myslím možné změny realizovat etapově,“ míní Chalupný, který jako prioritu bere lávku, protože se jedná o bezpečnost lidí. 

Studie schválená Radou města Plzně je závazná pro jakékoliv další rozhodování o tomto území. Pokud město nebo kdokoliv jiný bude chtít na tomto území cokoliv realizovat, bude muset vycházet z této studie. „Může přijít i s jiným řešením, musí jej však řádně odůvodnit a město se k němu musí vyjádřit,“ uzavřel Šindelář.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

František Křižík ve své laboratoři ve 20. letech.
I vynálezce Křižík dělal klukoviny, s Klostermannem chodil tajně kouřit

Před 170 lety se na Klatovsku narodil vynálezce a průmyslník František Křižík. Rád vzpomínal na svého kamaráda z dětství - budoucího spisovatele Karla...  celý článek

Vltava byla první červencový týden přeplněná. Lodě a rafty musely stát před...
Skalních vodáků ubývá, dobrodružství na Berounce láká víc rodiny s dětmi

Majitelé kempů i provozovatelé půjčoven lodí z Plzeňského kraje jsou s letošní sezonou spokojeni. Na Berounku i Otavu přijíždějí tisíce vodáků.   celý článek

(ilustrační snímek)
Po smrti dívky se pozůstalí poprali, rvačku začal projednávat soud

Smrt dívky při autonehodě se stala rozbuškou už dost vyhrocených vztahů v rodině z Plzeňska. Když bylo potřeba zařídit pohřeb, pozůstalí se poprali. Událost z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.