Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Firmy v Plzeňském kraji marně shánějí řidiče kamionů, chybí jich stovky

  • 2
Pracovní trh v Plzeňském kraji sužuje nedostatek řidičů nákladních automobilů. Firmám jich chybějí stovky. Podle šoférů ale podniky nabízejí nízké mzdy a špatné pracovní podmínky. Mnozí řidiči, kteří mají děti, raději odcházejí pracovat do Německa, kam je láká daňové zvýhodnění.

Oživení hospodářství přineslo i větší objem přepravovaného materiálu a zboží. Firmy, které nabízejí kamionovou přepravu, přepravu potravin či stavebního materiálu mají dostatek zakázek, chybějí jim ale řidiči.

„Jen v okrese Plzeň-město firmy hledají 190 řidičů nákladních vozů,“ uvedl mluvčí Úřadu práce v Plzni Tomáš Moravec. Nárůst zájmu se dá podle něj vysvětlit oživením ekonomiky a zvýšením počtu zakázek. „Kamiony se navíc k přepravě zboží hodně využívají,“ připomněl Moravec.

Úřad práce podle něj přispívá k vyššímu počtu řidičů nákladních vozů tím, že nezaměstnaným zájemcům umožní v rámci rekvalifikace získat řidičské oprávnění. „Tyto rekvalifikace se u nás běžně dělají,“ uvedl Moravec.

Jen nízké mzdy za to nemohou, říká majitel firmy

Řidič, kterého redaktoři MF DNES potkali na odstavné ploše pro kamiony u dálnice D5 u Rokycan, potvrzuje, že lidí je v oboru málo a to proto důvodu, že nejsou dobře zaplacení a jejich pracovní podmínky jsou špatné.

„Nechají nás jezdit strašně hodin a nekoukají na to, že máme rodinu. U mě není výjimkou, že jsem třeba 15 hodin v práci. Mzdy šly dolů i proto, že firmy začaly přijímat i mladé chlapce bez praxe, kteří za ty peníze jezdili. Odešli ovšem staří řidiči s dlouholetou praxí a teď, když je konjunktura, na trhu chybějí,“ popsal situaci zaměstnanec, který jezdí s kamionem pro velkoobchod s potravinami.

Jan Zeman, spolumajitel firmy Autodoprava J+M Zeman z Boru u Tachova, je přesvědčený o tom, že jen nízké mzdy na vině nejsou.

„Řidič, který jezdí mezinárodní přepravu s kamionem do 12 tun, tři dny spí mimo domov a zbytek týdne spí doma, si u nás vydělá od 30 do 35 tisíc korun čistého. Na sklápěčkách, které vozí stavební materiál, berou řidiči od 20 do 25 tisíc korun čistého,“ řekl Zeman, který tři neděle marně hledá nového řidiče.

Hodně lidí podle něj také odchází pracovat do Německa, kam řidiče s dětmi láká daňové zvýhodnění, které se na dvě děti pohybuje kolem 600 eur. To je 16 tisíc korun navíc k normální mzdě. „Navíc si tam vydělávají na německý důchod,“ připomíná Zeman.

Podle Martina Valty, vedoucího dopravy v české pobočce německé firmy Willi Betz Logistik sídlící na Tachovsku, má většina českých přepravních firem v současnosti problém s nedostatkem řidičů. „Škoda, že nejsou učební obory, které by řidiče vyškolily,“ posteskl si.

Ředitel dopravní průmyslové školy v Plzni Jiří Svoboda uvedl, že vytvořit osnovy a otevřít tento obor není problém, problémem je ho zaplnit.

„Měli jsme snahu vytvořit před lety pro největší zájmové sdružení dopravců České republiky Česmad obor, jehož absolventi by mohli řídit kamiony. Po dohodě několika škol jedno učiliště otevřelo nástavbový obor v Praze, museli ho ale zavřít, protože se zájemci nepřihlásili,“ popsal Svoboda.

Nízký zájem potvrdil i Michal Šedivka, ředitel Střední školy automobilní Holice na Pardubicku. Podle něj už zaměstnání řidič není tak prestižní jako bylo dříve.

„Kdo ale miluje automobilovou techniku, tak když si sedne do nového moderního kamionu, tak je nadšený,“ popsal ředitel školy, která nástavbový obor řidič nabízí už desítky let, ale hlásí se prý jen několik lidí ročně. „Některé velké firmy si už ale řidiče školí samy nebo ve spolupráci s námi,“ dodal Michal Šedivka.