Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Nadšenci vyrobili kopie dvou vagonů, jakými jezdili legionáři

  17:51aktualizováno  17:51
Dokonalé repliky vagonů, jakými se po první světové válce vraceli z Ruska čeští legionáři, vyrobili nadšenci v zámečnické dílně v Krasíkově na Tachovsku. Dva vozy zhotovili podle dobových výkresů a fotografií a rádi by jednou vyjeli na železnici s celým legionářským vlakem s parní lokomotivou.

Do těchhle příhrádek uvnitř vagonu jsme dávali válečnou poštu, tady na těch stoličkách jsme seděli u tohoto stolu a třídili dopisy. Jen kamínka ve druhém vagoně jsou o něco menší, než ve kterých jsme si na Sibiři v osmnáctém roce topili.

Kdyby ještě žil některý z legionářů, kteří se po první světové válce vraceli z Ruska ve speciálních vlacích, v Krasíkově by teď zamáčkl slzu.

Fachmani tamní zámečnické výroby dokázali vyrobit repliky hned dvou vagonů těchto legionářských vlaků.

"Kromě dvojkolí a zavěšení je úplně všechno nové. Původní legionářské vozy byly z ruských vagonů, takže měly větší rozchod. Když nám sem přivezli v únoru staré vagony, z nichž jsme vyráběli repliky, konstrukce byly v dezolátním stavu, vše bylo skřívané, zkroucené," popsal vedoucí výroby Karel Musil.

V pondělí v sedm ráno se vagony vydaly na cestu do Brna. Stanou se součástí expozice na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET.

Vagony technici naložili pomocí jeřábů na kamiony. Zatímco jeřábníci ustavovali své stroje, v dílně se na obou vagonech ještě dodělávaly drobnosti. "Ten stůl a stoličky pořádně obalte folií, ať se jim cestou nic nestane. Tady to ještě přejeď červenou barvou, kde jste s tou černou? Potřebujeme přetřít hlavy dvou šroubů," znělo halou.

Fotogalerie

Chlapi, kteří poslední týdny dělali na replikách vozů pro legionářský vlak, kmitali na nejvyšší obrátky. "Je uvnitř už úplně všechno? Zavřete dveře na druhé straně, já je jdu zamknout. Klíče od poštovního vozu mám v pravé kapse, od toho druhého v levé. Musíme je pak dát řidičům kamionů, aby vagony mohli na výstavě v Brně vůbec otevřít," říkal kolegům Musil.

Nadšenci z Krasíkova dali do práce na vagonech i kus srdce, tahle práce byla i pro ně výjimečná a chtějí v ní pokračovat. V budoucnu by rádi zhotovili celý dobový legionářský vlak i s parní lokomotivou, který by mohl vozit turisty.

Venku před dílnou už mají připravené torzo dalšího vagonu. "To bude štábní i s kanceláří, částí pro ubytování, toaletou a spoustou doplňků," dodává Musil. Kromě toho by mohli udělat ještě další dva vagony - jeden ozbrojený kulomety, druhý naložený trámy a kolejnicemi.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Wilsonův most v centru Plzně. (14.8.2017)
Začala oprava vozovky Wilsonova mostu, dělníci zkoušejí různé metody

Dlažbu na Wilsonově mostě v Plzni začali v pondělí rozebírat stavbaři. Práce na poničené silnici potrvají do konce srpna. Kromě autobusů a trolejbusů je most...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Plzeňský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Člen týmu laboratoře syntetické biologie centra NTIS ukazuje speciální čip,...
Vědci vyvíjejí čip, který určí, zda je buňka zdravá, či nemocná

Určit, zda je buňka zdravá či třeba rakovinotvorná, by měla snadno a rychle nová technologie vyvíjená v laboratoři syntetické biologie výzkumného centra NTIS...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.