Rekonstrukce tramvajových kolejí v křížení plzeňských Křižíkových sadů a ulic...

Rekonstrukce tramvajových kolejí v křížení plzeňských Křižíkových sadů a ulic Pražská a U Zvonu způsobuje problémy místním obchodníkům, kterým ubývají zákazníci. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Vyhněte se cestám do centra, nabádá plzeňský magistrát řidiče

  • 1
Už v sobotu 28. června přestanou jezdit tramvaje plzeňskými ulicemi Pražská a Solní. Opravy kolejí potrvají do konce září. Kromě cestujících MHD se změny dotknou i řidičů, výrazně se totiž zhorší parkování v centru města. Zlevňují se kvůli tomu i sazby v parkovacím domě Rychtářka.

Kromě jiného znemožní rekonstrukce i přístup na parkoviště před radnicí, kde svá vozidla odstavují v pracovních dnech návštěvy magistrátu a o víkendech svatebčané.

Kterých ulic se dotkne rekonstrukce?

Rekonstrukce úplně uzavře Prešovskou ulici v úseku Sedláčkova, náměstí Republiky. Perlová ulice bude zaslepena, Pražská uzavřena a Šafaříkovy sady přístupny jen od Anglického nábřeží. Z náměstí Republiky se řidiči nedostanou ani do Zbrojnické ulice. Naopak Dřevěná je obousměrná a zajišťuje příjezd i odjezd do Pallovy ulice. Uzavřena je rovněž Riegrova a část Dominikánské. 

„Stavební práce v kolejišti nedovolí používat parkoviště, proto nejpozději do konce prázdnin musejí návštěvníci radnice a svatebčané využívat deset parkovacích míst v Dominikánské ulici, která jsme nechali vyblokovat. Stání vyhrazená v blízkosti křižovatky se Solní ulicí budou označena,“ konstatuje projektant Václav Lacyk. Odjezd z Dominikánské ulice bude možný jen přes náměstí Republiky.

Až do konce září kvůli tomu upravuje své sazby parkovací dům na Rychtářce. Řidiči tu za první tři hodiny parkování zaplatí celkem pět korun, po uplynutí této doby bude cena už standardní, tedy 10 korun za hodinu. 

„Chtěl jsem přijít s návrhem parkování zcela zdarma,“ říká náměstek primátora Pavel Šindelář a dodává, že to nebylo možné kvůli DPH. Symbolické parkovné ve výši 1 Kč pak neumožňoval automat. Pětikoruna je tou nejmenší možnou částkou. „Pak už šlo jen o časový úsek. Tři hodiny jsou podle mého názoru dostačující, pokud si někdo potřebuje něco vyřídit ve městě,“ je přesvědčen Šindelář. 

Snížené parkovné zůstane v platnosti do konce září, Šindelář ale nevylučuje, že by mohlo na této výši setrvat i v budoucnu. „Pokud se ukáže, že rozhodujícím faktorem pro naplněnost je cena, velmi intenzivně se budu zabývat změnou,“ naznačuje Pavel Šindelář. 

Po jedné koleji až do září

V oblasti U Zvonu v centru Plzně se pracuje už několik týdnů, ten největší nápor ale teprve přijde. Od 28. června budou Pražská i Solní ulice úplně bez tramvají, stavbaři budou mezi mostem U Jána a tramvajovými zastávkami U Zvonu montovat speciální výhybku. Od 30. června pak budou jezdit tramvaje mezi Zvonem přes náměstí Republiky do Prešovské v obou směrech po jediné koleji.

Tramvaje linek 1 a 2 budou končit jízdu v Prešovské ulici ještě před Bílým nárožím, interval mezi jednotlivými spoji bude podle propočtů 12 až 15 minut. Tramvaje by se na jednokolejce jinak nevyhnuly.

V západní části města bude provozována linka č. 4 v obvyklé trase Bory – Košutka s objížděním zastávky Sady Pětatřicátníků ulicí Palackého a linka č.1/2 v trase Bolevec – Skvrňany. Autobusové linky zůstávají v provozu bez omezení.

Tramvaje se na své obvyklé trasy vrátí na konci září, stavební práce v centru města by měly skončit až na jaře příštího roku.