Antonín Procházka, autor a představitel hlavní role v nové komedii plzeňského

Antonín Procházka, autor a představitel hlavní role v nové komedii plzeňského divadla J. K. Tyla Kouzlo 4D. | foto: DJKT

RECENZE: Kouzlo 4D. Svěží komedie plná satiry a inteligentního humoru

• 2
Chcete podniknout vtipnou sondu do mezilidských vztahů? Užít si kouzel a čar? A především - dobře se pobavit? Pak nová hra Antonína Procházky Kouzlo 4D, která měla premiéru v plzeňském Komorním divadle, je přesně to pravé.

Desátá, jubilejní komedie plzeňského dramatika publikum nezklamala. Vnesla do jeho řad veselí a uvolnění během prvních okamžiků a je zřejmé, že výtečná crazy komedie Ve státním zájmu má v novém kouzelnickém titulu výborného nástupce. Kouzlo 4D je osvěžující hra plná vtipu, inteligentního přímočarého humoru nesklouzávajícího ke zbytečné laciné podbízivosti, přinášející zábavu a uvolnění. Je plná satiry a ironie týkající se mezilidských vztahů, občas prošpikované trefnou narážkou na nešvary současné společnosti.

Komediální zápletka této dobře vystavěné hry se točí kolem kouzelníka Felixe. Zahrál si jej autor i režisér hry Antonín Procházka a dal tomuto mágovi, jenž využívá záblesky své dohasínající slávy, správnou dávku jisté životní rezignace smíšené s rozhodnutím udělat něco se svým životem a vystoupat znovu na vrchol.

Prvním krokem k tomu má být vyřešení ochabujícího vztahu ke své ženě Vandě (výtečná Štěpánka Křesťanová), která nemá pro kouzelnický život svého muže příliš mnoho pochopení a tedy nesdílí ani jeho nadšení s iluzionistickým trikem o mizení ve čtvrté dimenzi. Právě ten se Felixovi vymkne nečekaně z rukou, což má nepředvídané následky, a divák se může těšit na rozuzlení i zodpovězení otázky, zda a jak se rozvířené časoprostory uklidní. Než k tomu dojde, užijete si celou řadu gagů, vtipu a skvělých hereckých výkonů.

Procházka šil role na míru svému hereckému ansáblu

Kouzlo 4D přivádí na scénu celou řadu lehce zparodovaných lidských typů, které výborně, se šarmem a chutí zahráli členové plzeňské činohry. Však jim Antonín Procházka napsal hru šitou na míru a všichni svou šanci využili měrou vrchovatou včetně šestileté Viktorky, dcerky manželů Antonína Procházky a Štěpánky Křesťanové.

Kouzlo 4D - Zdeněk Rohlíček (Igor), Monika Švábová (Judita)

Úžasný byl Zdeněk Mucha jako roztržitý geniální vědec Hubert žijící jen ve svém světě fyzikálních zákonů. K nepoznání proměněná Monika Švábová v roli jeho ženy Judity opět potvrdila, že i komediální role je její parketou. Dobrým příslibem pro plzeňskou činohru je Kamila Kikinčuková obsazená do role jejich dcery Aurélie, zapálené "spasitelky světa". Zdeněk Rohlíček jako její snoubenec Igor je zdánlivě rozpačitý, upřímný mladík, který, zdá se, neumí do pěti počítat, ale co se z něj nakonec vyklube...!

A ještě jednu originální roli připravil Antonín Procházka pro Michala Štěrbu, a to postavu Oskara, najímaného "rozeštvávače" partnerských vztahů.

Pomíjivé světlo ramp, v němž dobře vyniknou úspěchy i pády, zdařile zachycuje jednoduchá scéna Petra Kastnera, která se rychle a nápaditě mění přesně v duchu celé komedie. V sál, Felixovu maringotku i pokoj dobře situovaných manželů Huberta a Judity. Jednotlivé postavy zdařile charakterizují kostýmy Šárky Hejnové.

Kouzlo 4D je komedie, která má spád, humor, dobře vypointovanou zápletku a vtipné rozuzlení. Dobře pobaví a je přesně tím tipem představení, které nabízí nekomplikované uvolnění, dobrou kvalitní zábavu a žádoucí odreagování. Napsat v dnešní době dobrou komedii, navíc ze současnosti, není nic jednoduchého. A Antonín Procházka potvrdil, že právě to je jeho doménou. O to cennější jeho Kouzlo 4D je, že komedií má plzeňská činohra ve svém repertoáru jako šafránu. Diváci by si ji tedy neměli nechat ujít.