Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Štít razící tunel u Plzně se po šestnácti měsících vynořil ze země

  11:39aktualizováno  11:39
Razicí štít Viktorie, který u Plzně buduje nejdelší železniční tunel v Česku, se v úterý po šestnácti měsících vynořil na denní světlo. Má před sebou ještě poslední metry v takzvané lavici a pak už bude jižní tubus tunelu hotový.

Zatím jen horní část razicí hlavy se z horniny vynořila přesně ve čtvrt na dvanáct. Výjimečný okamžik sledovali pozvaní zástupci města Plzně, Metrostavu i Správy železniční dopravní cesty, novináři a také občané, přestože oficiální den otevřených dveří a slavnostní dokončení tunelu se uskuteční až tuto sobotu.

Podle reportéra MF DNES bylo na místě asi 400 až 500 lidí, asi dvě stovky z nich tvořila právě veřejnost. Přihlížející viděli i to, jak přímo skrz razicí hlavu vylezli z podzemí dělníci, kteří stroj řídili. Společně s kolegy pak zvedli nad hlavu českou vlajku a dočkali se i potlesku.

Ražba jižního tubusu

První tunelový tubus bude po dokončení dlouhý 4 150 metrů. Razicí hlava teď musí do soboty zdolat ještě asi sedmdesát metrů v takzvané lavici, tedy v již částečně odtěženém prostoru před provizorní stěnou portálu.

Jakmile Viktorie dokončí jižní tunelovou rouru, začne u tunelového portálu velká montérská a logistická operace. Technici razicí hlavu prohlédnou, případně opraví a pak ji rozeberou, aby bylo možné ji po částech přepravit k vjezdovému portálu do Kyšic.

Tam technici zařízení opět sestaví a na podzim začne ražba druhé tunelové roury. Tou po dokončení tunelu budou jezdit vlaky směrem od Prahy do Plzně.

Podle prvních plánů měl štít dokončit jižní tunelový tubus už loni v listopadu. Během ražby ale nastala řada komplikací, které práce zbrzdily. Kromě tvrdé skály, kterou se štít prokousával nedávno, to byly i silné proudy podzemní vody, nestabilní horniny či křemenové žíly v břidlicích.

Železniční tunel, který bude dlouhý více než čtyři kilometry, má stát zhruba dvě miliardy korun. Stane se součástí čtrnáctikilometrového koridoru mezi Plzní a Rokycany za čtyři miliardy korun. Nová železnice na této trase zkrátí jízdu vlaků asi o devět minut, soupravy tu budou moci jezdit rychlostí 120 až 160 kilometrů v hodině.

Takto vypadá tunel uvnitř, podívejte se na reportáž (10.2. 2016)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Parašutista v Klatovech narazil do stromu, možná má poraněnou páteř

Při přistání u klatovského letiště se těžce poranil parašutista, narazil totiž do stromu. Záchranáři ho přepravili do nemocnice vrtulníkem.  celý článek

(ilustrační snímek)
Po smrti dívky se pozůstalí poprali, rvačku začal projednávat soud

Smrt dívky při autonehodě se stala rozbuškou už dost vyhrocených vztahů v rodině z Plzeňska. Když bylo potřeba zařídit pohřeb, pozůstalí se poprali. Událost z...  celý článek

Vltava byla první červencový týden přeplněná. Lodě a rafty musely stát před...
Skalních vodáků ubývá, dobrodružství na Berounce láká víc rodiny s dětmi

Majitelé kempů i provozovatelé půjčoven lodí z Plzeňského kraje jsou s letošní sezonou spokojeni. Na Berounku i Otavu přijíždějí tisíce vodáků.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.