Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obří razicí štít, který vyhloubí železniční tunel, dostal jméno Viktorie

  14:30aktualizováno  14:30
Biskup František Radkovský dopoledne posvětil a pokřtil 120 metrů dlouhý razicí štít, který bude hloubit nejdelší železniční tunel v ČR. Stroj by se měl zavrtat pod zem u Kyšic začátkem února a závěrem roku 2015 by se měl vynořit na okraji Plzně pod vrchem Chlum. Pak se bude vedle hotového tunelu vrtat ještě jeden.

Razicí štít dostal při křtu jméno Viktorie. Navíc biskup František Radkovský posvětil i sošku svaté Barbory, která je patronkou všech horníků a na stavbu bude dohlížet z portálu tunelu. Má dělníky ochraňovat a zajistit, aby se stavbě vyhýbaly problémy a neštěstí.

Razicí štít by měl začít pracovat začátkem února a nezastaví se 24 hodin denně. Ve čtyřech směnách se u něj bude střídat celkem asi 120 lidí. 

V sobotu 24. ledna si mohou obří zařízení prohlédnout i zájemci z řad veřejnosti a to v době od 10 do 15 hodin. Autobus je bude vozit kyvadlově od areálu I.P.P.E. Dýšina, kde je informační centrum k průběhu stavby

Fotogalerie

V průměru by měl štít za den vyrazit v podzemí 15 metrů tunelu. Vyrubaný materiál budou pásové dopravníky vynášet tunelem až do zásobníku u Kyšic. Odtud se pak bude odvážet do bývalého lomu mezi Kyšicemi a Ejpovicemi.

Razicí štít vyráběla specializovaná firma v Německu sedm měsíců. Zařízení má průměr téměř deset metrů a je dlouhé asi 120 metrů. Celý razicí štít váží 1 800 tun. Jen samotný elektromotor váží 150 tun.

Prvním tunelem, který bude dlouhý více než čtyři kilometry, by mohly vlaky začít jezdit v roce 2017. 

Oba tunely budou součástí čtrnáctikilometrového železničního koridoru mezi Plzní a Rokycany za čtyři miliardy korun. Nová železnice na této trase zkrátí jízdu vlaků asi o devět minut, soupravy tu budou moci jezdit rychlostí 120 až 160 kilometrů v hodině.

Po dokončení modernizace celé tratě se má cesta z Prahy do Plzně zkrátit na polovinu, tedy na méně než hodinu. Úseky z Prahy do Berouna se teprve připravují.

Projekt stavby železničního koridoru mezi Plzní a Rokycany

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

František Křižík ve své laboratoři ve 20. letech.
I vynálezce Křižík dělal klukoviny, s Klostermannem chodil tajně kouřit

Před 170 lety se na Klatovsku narodil vynálezce a průmyslník František Křižík. Rád vzpomínal na svého kamaráda z dětství - budoucího spisovatele Karla...  celý článek

Horolezec Jan Trávníček se na laně spouští ze střechy obchodního centra Plaza....
Začíná Sportmanie, odvážlivci se na laně spustí ze střechy obchoďáku

Slanění z výšky až třiceti metrů je jedním z lákadel akce Sportmanie, která večer začne v Plzni v areálu za obchodním centrem Plaza. Adrenalinovou disciplínu...  celý článek

Plzeňský výčepní Miroslav Štych vyhrál soutěž Pilsner Urquell Master Bartender....
Nejlepší výčepní Česka i Slovenska pozná plzeňský ležák i poslepu

Poprvé za dvanáct let existence soutěže Pilsner Urquell Master Bartender zvítězil výčepní z Plzně. Miroslav Štych se jí zúčastnil už počtvrté, v degustaci pěti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.