Náměstí Emila Škody v Plzni je už léta zanedbané.

Náměstí Emila Škody v Plzni je už léta zanedbané. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Radní plánují velkou proměnu autobusového nádraží v Plzni a jeho okolí

  • 13
Radní Plzně naplánovali zásadní přeměnu oblasti Centrálního autobusového nádraží a náměstí Emila Škody. Místo, které za komunistického režimu poznamenaly demolice, tak má opět získat městskou zástavbu umožňující i bydlení s dobrým zázemím.

Centrální autobusové nádraží a jeho okolí má dnes neutěšený ráz zanedbané periférie. Mnozí architekti přitom upozorňují, že oblast nedaleko středu města má velký rozvojový potenciál.

Vedení města už na začátku loňského roku přišlo s myšlenkou, že je zapotřebí prostor vymezený ulicemi Husovou, Skvrňanskou a Kotkovou výrazně změnit.

Rozhodli se proto vyhlásit architektonickou soutěž. Na jejím základě vznikla územní studie zpracovaná společností ABM architekti. Dokument radní na posledním jednání schválili.

Plán předpokládá, že bude podstatná část území zastavěna domy pro bydlení, administrativu s prostorami pro menší obchody.

„Tato lokalita by mohla být do budoucna velmi zajímavá, atraktivní,“ uvedl technický náměstek primátora Pavel Šindelář z ODS. Náměstek řekl, že studie je základ pro jednání s developery, kteří by chtěli oblast využít.

Ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje Irena Vostracká upozornila, že studie rozděluje řešení území do dvou částí. Ta první se týká v podstatě volného náměstí, kde je možné brzy stavět. Druhá se zaměřuje na území, kde je dnes autobusové nádraží, které se má časem přemístit.

V první části navrhuje studie stavbu bloků budov. „S vytvořením menších náměstí nebo veřejných prostranství. Bloky by měly být typickou městskou zástavbou s využitím pro bydlení, administrativu, občanskou vybavenost a s využitím parteru pro drobné obchody, služby a podobně,“ konstatovala Vostracká.

Mezi bloky má vést rozšířená ulice - náměstí Emila Škody, která společně s vzrostlou zelení vytvoří příjemný veřejný prostor. Parkování v této části by mělo být situováno do parkovacího domu.

Jako druhá etapa je řešena severní část území, která zabírá převážně autobusové nádraží. V této části se nachází i takzvaný Brummelův dům s unikátními interiéry Adolfa Loose. Studie navrhuje, jak oblast s tímto domem dokomponovat do bloku domů.

Někteří architekti varovali, že využití území může komplikovat plán Ředitelství silnic a dálnic, které chce vést Kotkovou ulicí silniční severojižní průtah. Pavel Šindelář se domnívá, že pokud bude komunikace dvoupruhová a nebude mít charakter široké magistrály, oblasti to neuškodí.