„Jedno napojení z obchvatu do první části průmyslové zóny už je hotové, to jsme budovali v loňském roce. Teď začneme pracovat na druhém napojení z Kotelské ulice. Město do propojení hodlá investovat 20 milionů korun. Komunikace může přilákat do zóny další firmy, protože příjezd k ní nebude městem, ale z obchvatu,“ přiblížil starosta.
Z investice budou podle starosty profitovat i místní, protože kolem jejich bytových domů už nebudou jezdit kamiony. „Nákladní auta, která vyjíždějí ze zóny s výrobky, se vyhnou obytné čtvrti. Firmám se napojením na obchvat také zrychlí distribuce. I proto to děláme,“ popsal Šmolík.
Podle něj se jedná o investici do budoucnosti, protože zájem firem nemusí být okamžitý. „Můžeme čekat třeba dva tři roky. To se nedá odhadnout. Takový boom v oblasti investic v průmyslových zónách v regionu, který byl v roce 1994 či 1995, to už tu dávno není. V kraji jsou zóny, které stojí a nic se tam neděje,“ popsal starosta města, které loni vyhrálo v Plzeňském kraji soutěž Město pro byznys. Ta pravidelně oceňuje města a obce za jejich přístup k firmám a snahu o vytváření nových pracovních příležitostí.
Nezaměstnanost je v Rokycanech asi pětiprocentní
Třicetihektarová průmyslová zóna Rokycany-jih je nyní obsazena z jedné třetiny, svoje závody zde mají firmy Wexler, Borgers a Aravis, dříve Bontaz. Navazuje na obytné i výrobní části města a vojenský výcvikový areál.
„Snažíme se pro firmy ve městě vytvořit co nejlepší podmínky. V jednání je rozšíření firmy Hutchinson o 200 zaměstnanců ze současných 600 lidí,“ uvedl starosta.
Výhodou rokycanské průmyslové zóny je podle něj fakt, že v nedaleké Plzni jsou vyšší mzdy než v Rokycanech. „Když u nás firma zaměstná 200 lidí, tak ušetří docela velké peníze oproti tomu, kdyby byla v Plzni. Nižší mzdy jsou jedním z lákadel do průmyslových zón v menších městech a některé firmy toho cíleně využívají,“ uvedl Šmolík.
Podle jeho slov se radnici v posledních měsících ozývá více firem, které se zajímají o informace spojené s působením ve městě. Nezaměstnanost v Rokycanech se v současné době pohybuje kolem pěti procent.