Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Provizorních 80km/h zůstane v dálničním tunelu Valík už napořád

  15:58aktualizováno  15:58
Už před pěti lety odborníci řidičům slibovali, že zvýší rychlost v plzeňském dálničním tunelu Valík z 80 kilometrů v hodině na stovku. Dosud se tak ale nestalo. A nestane. Ve srovnání s tunely v Rakousku nebo Itálii vypadá 380 metrů dlouhý Valík jako myší díra, která stála 1,5 miliardy korun.

Tunel pod vrchem Valík na dálnici D5 | foto: Jaromír Pech, MF DNES

Z jednoho konce tunelu vidíte na druhý, každý směr má vlastní tunel, v něm jsou dva jízdní a jeden odstavný pruh, je prošpikovaný spoustou kamer, měřičů a senzorů. To je první dálniční tunel v zemi. Od otevření Valíku se v něm jezdí osmdesátkou. A v nejbližších letech se zřejmě nic nezmění. Nejsou peníze.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová vysvětlila, že při zvýšení rychlosti by se muselo v tunelu intenzivněji svítit, aby rozdíl světelnosti mezi venkovním prostředím a tunelem byl pro oči řidiče co nejmenší.

"Musel by se přizpůsobit počet svítidel v tunelu nebo jejich druh, a také se musí počítat se zvýšenou spotřebou elektrické energie. V tunelech ŘSD v České republice by znamenalo zvýšení maximální rychlosti na 100 kilometrů v hodině okamžitou investici až 120 milionů korun a provozní náklady by ročně vzrostly až o 15 procent," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

ŘSD argumentuje také tím, že ve většině evropských tunelů je maximální povolenou rychlostí také osmdesátka.

Podle Marka Illiaše z ministerstva dopravy sice existuje evropská směrnice pro projektování a výstavbu tunelů, ta ale neřeší rychlostní limity pro projíždějící auta. Česká norma pro tunely řeší pouze maximální možnou rychlost, se kterou pak počítají projektanti.

"Obecně můžeme říct, že u krátkých tunelů do 300 metrů je návrhová rychlost stejná jako na přilehlých úsecích komunikace. Středně dlouhé a dlouhé tunely se navrhují na nižší rychlosti. Pro dálnice a rychlostní komunikace je to 80 kilometrů v hodině a ostatní pro 70 kilometrů v hodině," vysvětluje Illiaš.

Osmdesátku v tunelu brání i profesor Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT v Praze. "Není to jen o počasí u tunelu a světelných podmínkách. Omezení je i s ohledem na reakční doby průměrných řidičů v průměrně starých autech. Zvýšení rychlosti vždy znamená vyšší riziko nehody, a to je v tunelových systémech bráno velmi vážně," vysvětluje Petr Moos.

Radary ve Valíku zaznamenají všechna auta, která jedou rychleji než osmdesátkou. V průměru tři řidiči denně maximální rychlost v tunelu ignorují.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pervitin
Dealer nabízel pervitin za peníze i za sex, protislužbou platil i muž

Kriminalisté obvinili čtyřicetiletého Plzeňana z obchodování s drogami. Podle nich narkotika prodával nejen za peníze, ale přijímal i „poplatek“ v podobě...  celý článek

Dvaačtyřicetiletý bezdomovec obviněný z vraždy kamaráda bude čekat na rozsudek...
Bezdomovec jde za ubití kamaráda mačetou do vazby, činu lituje

Dvaačtyřicetiletého muže obviněného ze zavraždění přítele mačetou poslala soudkyně Okresního soudu Plzeň-město do vazby. Za víkendovou vraždu v Plzni, kterou...  celý článek

(ilustrační snímek)
Střední školy berou uchazeče i v létě, o některé obory ale není zájem

Stovky volných míst zbývají na středních školách v Plzeňském kraji. Řada škol přijímá uchazeče i během letních prázdnin, přesto ale kapacitu nenaplní. O obory...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
LOGISTIK PLÁNOVÁNÍ VÝROBY

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 35 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.