Na dálničním přivaděči u Kyšic se vyboulil asfalt, řidiči musí zpomalit

  • 4
Po části dálničního přivaděče mezi sjezdem na Kyšice u Plzně a nájezdem na D5 u Ejpovic ve směru na Prahu mohli řidiči jezdit až stodesítkou jen 13 měsíců. Teď je tam rychlost zase omezena na devadesát, protože silnice se vyboulila.

Vozovka na části dálničního přivaděče vypadá, jako by se napříč silnicí zvedaly vlny.

„Takový povrch neodpovídá rychlosti 110 kilometrů v hodině. Už jsme zadali diagnostiku k odhalení příčiny. Přitom v těchto místech jsme komunikaci v minulosti už několikrát opravovali. Bylo by plýtváním peněz dělat nový povrch, musíme tomu přijít na kloub. Problém by neměl být v konstrukci vozovky, ale zřejmě souvisí s odvodněním podloží a zřejmě i mrazy,“ předpokládá šéf plzeňského pracoviště Ředitelství silnici a dálnic Zdeněk Kuťák.

Před několika lety silničáři vozovku v této části rovnali a opravovali. Když se nyní objevily první boule napříč oběma jízdními pruhy, zbrousili je. Jenže vln napříč vozovkou přibývá. Na některých jsou černé stopy od pneumatik.

Nejhorší situace je v asi 400 metrů dlouhém úseku od mostu přes silnici Kyšice - Letkov směrem k dálnici. Další boule se přes zimu objevily mezi autobusovými zastávkami a výjezdem přivaděče z lesního úseku.

Po dálničním přivaděči mezi Plzní a Ejpovicemi jezdí auta zhruba dvacet let. Podobné příčné vlny se v minulosti objevily na dálnici D5 u středočeské Bavoryně. Plzeňští správci silnic a dálnic si vyžádali i tamní dokumentaci.

Zatímco u Kyšic se vlní především ta část silnice, která je na náspu, u Bavoryně se jednalo o dálnici v zářezu.

„Nechci vůbec spekulovat, že příčina je stejná. Jestli problémy na přivaděči u Kyšic způsobuje odvodnění v kombinaci s mrazem ukáže opravdu až diagnostika,“ uvedl Kuťák. Podle jejích výsledků pak zvolí postup opravy.

Problém na dálnici D5 u středočeské Bavoryně silničáři řešili v loňském roce kompletní rekonstrukcí včetně vybagrování podloží do velké hloubky. Po dobu mnohaměsíční opravy jezdila auta obousměrně jen po zbylé polovině dálnice.

Zvlněné komunikace ale nejsou v kraji až tak výjimečnou záležitostí. Před šesti lety se malé vlnobití vytvořilo na úplně novém silničním mostě u Kočova na Tachovsku. Rozdíly mezi nejvyššími a nejnižšími místy byly až šest centimetrů.

V roce 2010 se na Tachovsku zvedla dálnice o 35 centimetrů

Zatím největší problém v Plzeňském kraji řešili správci dálnice v roce 2010 na Tachovsku. V létě se mezi Benešovicemi a Málkovicemi na 122. kilometru ve směru od Rozvadova na Plzeň zvedla za dvě hodiny vozovka asi o 35 centimetrů napříč všemi třemi jízdními pruhy (psali jsme zde). Bylo to v místě přechodu asfaltového a betonového povrchu.

Po skoku přes nečekanou nerovnost měl jeden kamion poničené čelní sklo a spoiler, na druhém kamionu se poškodila čtyři převážená nová osobní auta. Dva dny po vyboulení dálnice na Tachovsku se podobný hrb vytvořil na Pražském okruhu.