Vozovka na části dálničního přivaděče vypadá, jako by se napříč silnicí zvedaly vlny.
„Takový povrch neodpovídá rychlosti 110 kilometrů v hodině. Už jsme zadali diagnostiku k odhalení příčiny. Přitom v těchto místech jsme komunikaci v minulosti už několikrát opravovali. Bylo by plýtváním peněz dělat nový povrch, musíme tomu přijít na kloub. Problém by neměl být v konstrukci vozovky, ale zřejmě souvisí s odvodněním podloží a zřejmě i mrazy,“ předpokládá šéf plzeňského pracoviště Ředitelství silnici a dálnic Zdeněk Kuťák.
Před několika lety silničáři vozovku v této části rovnali a opravovali. Když se nyní objevily první boule napříč oběma jízdními pruhy, zbrousili je. Jenže vln napříč vozovkou přibývá. Na některých jsou černé stopy od pneumatik.
Nejhorší situace je v asi 400 metrů dlouhém úseku od mostu přes silnici Kyšice - Letkov směrem k dálnici. Další boule se přes zimu objevily mezi autobusovými zastávkami a výjezdem přivaděče z lesního úseku.
Po dálničním přivaděči mezi Plzní a Ejpovicemi jezdí auta zhruba dvacet let. Podobné příčné vlny se v minulosti objevily na dálnici D5 u středočeské Bavoryně. Plzeňští správci silnic a dálnic si vyžádali i tamní dokumentaci.
Zatímco u Kyšic se vlní především ta část silnice, která je na náspu, u Bavoryně se jednalo o dálnici v zářezu.
„Nechci vůbec spekulovat, že příčina je stejná. Jestli problémy na přivaděči u Kyšic způsobuje odvodnění v kombinaci s mrazem ukáže opravdu až diagnostika,“ uvedl Kuťák. Podle jejích výsledků pak zvolí postup opravy.
Problém na dálnici D5 u středočeské Bavoryně silničáři řešili v loňském roce kompletní rekonstrukcí včetně vybagrování podloží do velké hloubky. Po dobu mnohaměsíční opravy jezdila auta obousměrně jen po zbylé polovině dálnice.
Zvlněné komunikace ale nejsou v kraji až tak výjimečnou záležitostí. Před šesti lety se malé vlnobití vytvořilo na úplně novém silničním mostě u Kočova na Tachovsku. Rozdíly mezi nejvyššími a nejnižšími místy byly až šest centimetrů.
V roce 2010 se na Tachovsku zvedla dálnice o 35 centimetrů
Zatím největší problém v Plzeňském kraji řešili správci dálnice v roce 2010 na Tachovsku. V létě se mezi Benešovicemi a Málkovicemi na 122. kilometru ve směru od Rozvadova na Plzeň zvedla za dvě hodiny vozovka asi o 35 centimetrů napříč všemi třemi jízdními pruhy (psali jsme zde). Bylo to v místě přechodu asfaltového a betonového povrchu.
Po skoku přes nečekanou nerovnost měl jeden kamion poničené čelní sklo a spoiler, na druhém kamionu se poškodila čtyři převážená nová osobní auta. Dva dny po vyboulení dálnice na Tachovsku se podobný hrb vytvořil na Pražském okruhu.