Montéři kompletují obří stroj, který u Plzně prorazí nejdelší tunel

  • 18
Co den, to nových 15 metrů tunelu. Tak to bude od 31. ledna příštího roku vypadat na stavbě nejdelšího železničního tunelu v republice. Obří stroj se zavrtá pod zem u Kyšic na Plzeňsku, v závěru roku 2015 se má podle současných plánů vynořit na okraji Plzně pod vrchem Chlum. První vlak projede více než čtyři kilometry dlouhým tunelem v roce 2017.

U Kyšic, kde budou vlaky mizet v jednom ze svou tunelových tubusů, je nyní betonová stěna. Jen z mikropilotů, které jsou ve zdi viditelné, se dá odhadnout, kde přesně se razicí štít o průměru bezmála deseti metrů zakousne do skály. 

„Štít montujeme nepřetržitě od 20. listopadu. Ražba prvního tubusu začne 31. ledna 2015,“ objasňuje vedoucí projektu ražby tunelů Kyšice - Plzeň Štefan Ivor ze společnosti Metrostav.

Štít vyráběla specializovaná firma v Německu sedm měsíců. Komponenty těžší než 100 tun přivezly do Čech lodě po Labi a pak je do Kyšic převezly kamiony. Lehčí díly mohly kamiony přivézt rovnou z Německa.

 „Průměr téměř deset metrů, délka 115 metrů, hmotnost 1 800 tun. Jen samotný elektromotor váží 150 tun. Za štítovou částí, která vyrazí oba jednokolejné tubusy tunelů, je pět takzvaných vozíků. Dva jsou už smontované,“ vysvětluje Štefan Ivor, co se u tunelu právě děje.

Pomocí vozíků bude možné dopravovat až těsně za razicí štít materiál potřebný k vybetonování definitivních stěn tunelu.

Každý den se tunel prodlouží o 15 metrů

Vyrubaný materiál budou pásové dopravníky vynášet tunelem až do zásobníku u Kyšic. Odtud se pak bude odvážet do bývalého lomu mezi Kyšicemi a Ejpovicemi.

V průměru by měl štít za den vykousat v podzemí 15 metrů tunelu. Podle geologických průzkumů by dvě třetiny více než čtyřkilometrového železničního tunelu měly být ražené v břidlicích. Poslední třetina pod vrchem Chlum na okraji Plzně bude v tvrdším spilitu. Obchodní ředitel Metrostavu Milan Veselský uvedl, že stejnou technologií, ale s menším štítem, prodlužovali linku A pražského metra.

Stavbaři počítají, že koncem roku 2015 se štít vynoří na poli pod vrchem Chlum mezi plzeňskými částmi Doubravka a Újezd. Tam je už stažená ornice a archeologové by se měli pustit do průzkumu v místě budoucího tunelového portálu. Spousty archeologických nálezů v úseku u Kyšic zpozdily budování tunelu o celý rok. 

Nové tunely jsou součástí stavby třetího železničního koridoru a zkrátí jízdu vlaků mezi Plzní a Rokycany asi o devět minut, vlaky tu budou moci jezdit rychlostí 120 až 160 kilometrů v hodině.