Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Montéři kompletují obří stroj, který u Plzně prorazí nejdelší tunel

  18:31aktualizováno  18:31
Co den, to nových 15 metrů tunelu. Tak to bude od 31. ledna příštího roku vypadat na stavbě nejdelšího železničního tunelu v republice. Obří stroj se zavrtá pod zem u Kyšic na Plzeňsku, v závěru roku 2015 se má podle současných plánů vynořit na okraji Plzně pod vrchem Chlum. První vlak projede více než čtyři kilometry dlouhým tunelem v roce 2017.

U Kyšic, kde budou vlaky mizet v jednom ze svou tunelových tubusů, je nyní betonová stěna. Jen z mikropilotů, které jsou ve zdi viditelné, se dá odhadnout, kde přesně se razicí štít o průměru bezmála deseti metrů zakousne do skály. 

„Štít montujeme nepřetržitě od 20. listopadu. Ražba prvního tubusu začne 31. ledna 2015,“ objasňuje vedoucí projektu ražby tunelů Kyšice - Plzeň Štefan Ivor ze společnosti Metrostav.

Fotogalerie

Štít vyráběla specializovaná firma v Německu sedm měsíců. Komponenty těžší než 100 tun přivezly do Čech lodě po Labi a pak je do Kyšic převezly kamiony. Lehčí díly mohly kamiony přivézt rovnou z Německa.

 „Průměr téměř deset metrů, délka 115 metrů, hmotnost 1 800 tun. Jen samotný elektromotor váží 150 tun. Za štítovou částí, která vyrazí oba jednokolejné tubusy tunelů, je pět takzvaných vozíků. Dva jsou už smontované,“ vysvětluje Štefan Ivor, co se u tunelu právě děje.

Pomocí vozíků bude možné dopravovat až těsně za razicí štít materiál potřebný k vybetonování definitivních stěn tunelu.

Každý den se tunel prodlouží o 15 metrů

Vyrubaný materiál budou pásové dopravníky vynášet tunelem až do zásobníku u Kyšic. Odtud se pak bude odvážet do bývalého lomu mezi Kyšicemi a Ejpovicemi.

V průměru by měl štít za den vykousat v podzemí 15 metrů tunelu. Podle geologických průzkumů by dvě třetiny více než čtyřkilometrového železničního tunelu měly být ražené v břidlicích. Poslední třetina pod vrchem Chlum na okraji Plzně bude v tvrdším spilitu. Obchodní ředitel Metrostavu Milan Veselský uvedl, že stejnou technologií, ale s menším štítem, prodlužovali linku A pražského metra.

Stavbaři počítají, že koncem roku 2015 se štít vynoří na poli pod vrchem Chlum mezi plzeňskými částmi Doubravka a Újezd. Tam je už stažená ornice a archeologové by se měli pustit do průzkumu v místě budoucího tunelového portálu. Spousty archeologických nálezů v úseku u Kyšic zpozdily budování tunelu o celý rok. 

Nové tunely jsou součástí stavby třetího železničního koridoru a zkrátí jízdu vlaků mezi Plzní a Rokycany asi o devět minut, vlaky tu budou moci jezdit rychlostí 120 až 160 kilometrů v hodině.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Okresní soud v Klatovech.
Muže trestaného za stalking teď soudí i za týrání manželky

Invalidní důchodce M. B. z Nýrska obžalovaný z týrání a vydírání manželky stanul ve čtvrtek před soudem v Klatovech. Podle spisu ženu dlouhodobě ponižoval, bil...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Plzeňský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

(ilustrační snímek)
Po smrti dívky se pozůstalí poprali, rvačku začal projednávat soud

Smrt dívky při autonehodě se stala rozbuškou už dost vyhrocených vztahů v rodině z Plzeňska. Když bylo potřeba zařídit pohřeb, pozůstalí se poprali. Událost z...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.