Když opadla voda po ničivé povodni, v Plzni zkolabovala doprava. Na mostu Milénia se tvořily nekonečné kolony.

Když opadla voda po ničivé povodni, v Plzni zkolabovala doprava. Na mostu Milénia se tvořily nekonečné kolony. | foto: archiv MF DNES

Povodně 2002: V Plzni kolabovala doprava, voda podemlela železnici

  • 0
Fungují jen některé tramvajové linky, provizorní průtah městem je ucpaný kolonami aut, dopravní situace je kritická. Tak to v Plzni vypadalo před deseti roky, když 15. srpna opadla voda po ničivé povodni. Ta způsobila velké problémy i jinde v kraji. Na železnici v Hradci u Stoda podemlela trať tak, že koleje visely ve vzduchu.

Kritická situace panovala 15. srpna především v Plzni, kde byly auty ucpané silnice, byť do města nesměly vjíždět kamiony. Přesto se po provizorním průtahu městem táhly dlouhé kolony. Většina motoristů Plzní jen projížděla, tehdy totiž ještě nesloužil dálniční obchvat.

Úsilí dopravců a úřadů o co nejrychlejší návrat k normálnímu stavu však během dne přinášel ovoce. Do plzeňských ulic se odpoledne částečně vrátily tramvaje, které do té doby nahrazovala autobusová doprava.

"Podařilo se obnovit provoz tramvaje číslo čtyři a tramvaje spojily i městské části Skvrňany a Lochotín," uvedl tehdejší primátor Plzně Jiří Šneberger. "Klíčová pro hromadnou dopravu například byla skutečnost, že se podařilo odčerpat vodu z Karlovarské třídy pod kruhovým objezdem. Jakmile odtud voda zmizela, bylo možné částečně spustit provoz tramvají," uvedl primátor.

Povodně škodily i na železnici. "Nejhorší situace je asi na železniční trati Plzeň-Domažlice v úseku mezi Stodem a Holýšovem. V Hradci u Stoda voda podemlela trať, takže desítky metrů trati volně visí ve vzduchu," popsal před deseti lety náměstek ředitele Obchodně dopravního ředitelství Českých drah v Plzni Milan Šikl.

Dalším kritickým úsekem se stala trať mezi Nezvěsticemi a Mirošovem a úsek mezi železničními zastávkami Železná Ruda a Železná Ruda-město.

Několik tratí poškozených povodní ale už fungovalo, například úsek mezi Vejprnicemi a Nýřany. Na všech úsecích, kde vlaky jezdit nemohly, sloužila cestujícím náhradní autobusová doprava.

Ani cestování s autobusovými dopravci nebylo v kraji bez problémů. "Museli jsme stanovit objízdné trasy v Sedlci na Rokycansku, Třemošné na Plzeňsku, Hrádku u Sušice či Zbůchu na Plzeňsku," vysvětlil vedoucí útvaru dopravy ČSAD Autobusy Plzeň Josef Forejt. Méně spojů jezdilo do Prahy, autobusy navíc končily již ve stanici Zličín. Lidé museli počítat se zpožděním linek.

"Mnoho řidičů městské hromadné dopravy přerušilo dovolenou. Přesto se nevyhneme zpožděním, ta mohou třeba být i dvacetiminutová," vysvětlil tehdy náměstek dopravních podniků Jiří Klusoň.  Déle než obvykle trvala i cesta vlakovými a autobusovými spoji. "Kvůli objížďce ve Zbůchu autobusy nabíraly čtvrthodinové i větší zpoždění," potvrdil Josef Forejt.