Obchody lákají na povánoční slevy, mnozí zákazníci ale nevěří, že jsou skutečné.

Obchody lákají na povánoční slevy, mnozí zákazníci ale nevěří, že jsou skutečné. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Povánoční slevy jsou mnohdy jen trik. Chyby našla i inspekce

  • 61
Přestože obchody po Vánocích lákají až na sedmdesátiprocentní slevy, zákazníci plzeňských obchodů, které oslovila MF DNES příliš nadšení nebyli. Většinou se shodli na tom, že nižší ceny jsou jen zdánlivé. Řadu pochybení prodejců odhalili i kontroloři České obchodní inspekce.

Prodavačka v obchodě s dámským zbožím Orsay vysvětlila, že výhodné je nakoupit třeba trička, jejichž cena klesla třeba z 300 korun na stokorunu. "Lidé nechtějí koupit konkrétní oblečení, kupují kvůli slevám," uvedla žena, která právě dávala do regálu nové kousky.

Například krátké úzké společenské šaty s výstřihem ohraničeným malým volánem obchod zlevnil ze 799 na 300 korun. "Se slevami to zatím není žádná sláva, koupila jsem jen jedno tílko, chtěla jsem si koupit i boty, ale tam moc slev nebylo," uvedla asi čtyřicetiletá žena. Kdo měl ale políčeno na boty v obchodě Destroy, tak tam nalezl pánské podzimní sportovní boty zlevněné ze 4299 korun na polovinu.

Podle některých zákazníků jsou ale slevy jen podvodem na kupující. "Zrovna teď dcera v jednom obchodě koukala na drahou vázu. Byla na ní velká sleva, ale pod cenou po zlevnění prosvítala původní cena a ta byla úplně stejná," uvedla zákaznice.

Nakupujte zboží, které je v opravdové slevě

Na portálu AkčníCeny.cz
každý den najdete aktuální letáky a zboží v akci.

Romana Cihlářová z Chotěšova také vůbec nic nekoupila. "Ceny jsou stejné jako v září. Trik obchodů spočívá v tom, že před Vánocemi se zboží zdraží a po svátcích se dostane zase na původní cenu a nazve se to slevou. Tento trend pozoruji už třetím rokem," popsala Romana.

Podobnou zkušenost měla i další zákaznice. "Měla jsem v Tesku vyhlédnuté paleto za 1 500 korun a čekala jsem na slevu. Nejdříve ho zdražili na 2 500 a pak jeho cenu snížili na původních 1 500 korun," uvedla.

Praktiky prodejců, které popisují zákazníci, nejsou pro pracovníky České obchodní inspekce ničím novým. Šéf inspektorů pro Plzeňský a Karlovarský kraj Milan Javorský říká, že porušení předpisů zjišťovali před Vánocemi v každé druhé kontrolované prodejně.

"Nekalé praktiky byly například v tom, že v letáku byla uvedeno za akční cenu zboží, které ve skutečnosti nebylo skladem. Další nedostatky byly v oceňování zboží, protože cenovka buď úplně chyběla, nebo akční zboží bylo označeno původní cenou. Ve 14 případech jsme zjistili i předražení nákupů, přičemž nejvyšší bylo o 701 korunu. Důvodem předražení je především účtování zboží za cenu původní, a ne platnou pro danou akci," vypočítává Javorský.

,