Prodavačka v obchodě s dámským zbožím Orsay vysvětlila, že výhodné je nakoupit třeba trička, jejichž cena klesla třeba z 300 korun na stokorunu. "Lidé nechtějí koupit konkrétní oblečení, kupují kvůli slevám," uvedla žena, která právě dávala do regálu nové kousky.
Například krátké úzké společenské šaty s výstřihem ohraničeným malým volánem obchod zlevnil ze 799 na 300 korun. "Se slevami to zatím není žádná sláva, koupila jsem jen jedno tílko, chtěla jsem si koupit i boty, ale tam moc slev nebylo," uvedla asi čtyřicetiletá žena. Kdo měl ale políčeno na boty v obchodě Destroy, tak tam nalezl pánské podzimní sportovní boty zlevněné ze 4299 korun na polovinu.
Podle některých zákazníků jsou ale slevy jen podvodem na kupující. "Zrovna teď dcera v jednom obchodě koukala na drahou vázu. Byla na ní velká sleva, ale pod cenou po zlevnění prosvítala původní cena a ta byla úplně stejná," uvedla zákaznice.
Nakupujte zboží, které je v opravdové slevěNa portálu AkčníCeny.cz |
Romana Cihlářová z Chotěšova také vůbec nic nekoupila. "Ceny jsou stejné jako v září. Trik obchodů spočívá v tom, že před Vánocemi se zboží zdraží a po svátcích se dostane zase na původní cenu a nazve se to slevou. Tento trend pozoruji už třetím rokem," popsala Romana.
Podobnou zkušenost měla i další zákaznice. "Měla jsem v Tesku vyhlédnuté paleto za 1 500 korun a čekala jsem na slevu. Nejdříve ho zdražili na 2 500 a pak jeho cenu snížili na původních 1 500 korun," uvedla.
Praktiky prodejců, které popisují zákazníci, nejsou pro pracovníky České obchodní inspekce ničím novým. Šéf inspektorů pro Plzeňský a Karlovarský kraj Milan Javorský říká, že porušení předpisů zjišťovali před Vánocemi v každé druhé kontrolované prodejně.
"Nekalé praktiky byly například v tom, že v letáku byla uvedeno za akční cenu zboží, které ve skutečnosti nebylo skladem. Další nedostatky byly v oceňování zboží, protože cenovka buď úplně chyběla, nebo akční zboží bylo označeno původní cenou. Ve 14 případech jsme zjistili i předražení nákupů, přičemž nejvyšší bylo o 701 korunu. Důvodem předražení je především účtování zboží za cenu původní, a ne platnou pro danou akci," vypočítává Javorský.