Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Osvětlení ulic v Plzni převezmou dopravní podniky, mají být levnější

  • 7
Plzeň ukončí spolupráci s firmou Osvětlení, která se mnoho let starala o veřejné osvětlení i pouliční vánoční výzdobu. Místo soukromé společnosti budou od poloviny příštího roku stejnou činnost zajišťovat dopravní podniky, tedy městská firma.

Ve hře je zhruba 20 milionů ročně, které město za uvedené služby platí. Dopravní podniky mají být přibližně o půl milionu levnější.

Změna zapadá do vývoje z posledních let, kdy město přebírá záležitosti, které dřív nechávalo na soukromnících. Nejvýraznější případy se týkaly svozu komunálního odpadu a provozu vodárny.

S trochou nadsázky se dá říct, že se na scénu po letech v nové podobě znovu vrací někdejší komunální podnik.

Vedení města svou strategii vysvětluje mimo jiné tím, že v jiných evropských městech také důležité služby zajišťují městské firmy.

Vozidla dopravních podniků opravuje Škodovka

Paradox je, že před několika roky vedení Plzně nechalo převést opravy a údržbu vozidel dopravních podniků na Škodovku a dodnes se chlubí, jak moc to bylo pro město výhodné, protože soukromá firma činnost dělá efektivněji a město tím ušetřilo (psali jsme zde).

„Inspirovali jsme se u našich partnerských měst, jako jsou bavorský Regensburg a švýcarský Winterthur,“ uvedl v souvislosti s převzetím osvětlení dopraváky náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík z KDU-ČSL.

Tvrdí, že dopravní podniky jsou na nové činnosti technicky vybavené a personálně připravené. „Již dnes se starají o provozování a údržbu sloupů trakčního vedení pro tramvajové a trolejbusové tratě,“ argumentoval Náhlík.

Vedení dopravních podniků už má delší dobu chuť rozšířit záběr svého podnikání. Generální ředitel městské společnosti Michal Kraus tvrdí, že dopraváci před několika roky udělali přehled, co by mohli pro město dělat nad rámec dopravních služeb a vedení radnice udělali nabídku. Na údržbu osvětlení prý mají zaměstnance připravené.

„Technicky se musíme dovybavit. Jedná se o nákup tří plošin, které budou použitelné i pro práce na trakčním vedení. Jsme schopni tu službu poskytovat o něco levněji než stávající dodavatel,“ konstatoval Kraus. Rozdíl v nákladech pro město odhadl na zhruba půl milionu korun ročně.

O vypsání veřejné zakázky se jen mluvilo

V minulém volebním období náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD tvrdil, že vedení města chce na provoz a údržbu osvětlení vypsat veřejnou zakázku. To se ale nestalo.

Předseda klubu opozičních zastupitelů z TOP 09 Michal Vozobule připomněl, že radnice dopravákům před časem sebrala opravárenství jejich vozidel. „A teď jim dávají do správy osvětlení, což působí zvláštně,“ uvedl.

Vozobule řekl, že je bezpochyby dobré, pokud městské firmy přebírají strategické služby jako je vodárenství nebo svoz odpadů.

„Na osvětlení v režii dopravních podniků byla nějaká studie, která dokládá ekonomický přínos. Osobně bych čekal nějakou veřejnou soutěž, ale rozumím tomu, že možnost zadat to městské firmě je lákavá,“ konstatoval Vozobule.