Plzeňská karta

Plzeňská karta | foto: MF DNES

Radnice v Plzni řeší, jak ze seniorů bez karty nedělat černé pasažéry

  • 14
Radnice v Plzni řeší problém, který sama vyrobila. Hledá způsob, jak zmírnit postihy seniorů nad 70 let, kteří od 1. ledna pojedou zdarma veřejnou dopravou bez Plzeňské karty. Nyní se prokazují třeba občankou, jenže od ledna z nich bez karty budou černí pasažéři, přestože dovršili věku, kdy mohou jezdit zadarmo.

Stalo se to v létě. Radní schválili, že senioři starší 70 let budou od příštího roku k cestování zadarmo nově potřebovat Plzeňskou kartu.

Kontroverzní rozhodnutí radních vyvolalo mezi zastupiteli vzrušenou debatu. Zástupci opoziční TOP 09 je označili za zbytečnou byrokratickou šikanu seniorů.

Radní rozhodnutí hájili, nevytáhli sice žádný přesvědčivý argument, ale ustoupit nechtěli. Opozice proto alespoň požádala, aby vedení města prosadilo shovívavější přístup k seniorům, které revizoři v příštím roce chytí bez jízdenky i bez Plzeňské karty.

Chystá se návrh na změnu provozního řádu

„Chtěli bychom vás vyzvat, abyste jako rada města uzavřeli dohodu s Dopravními podniky, aby v případě záchytu seniorů bez Plzeňských karet platila nulová sankce,“ řekl předseda klubu TOP 09 Michal Vozobule.

Primátor Martin Zrzavecký z ČSSD prohlásil, že vedení města už možnost zmírnit postihy pro cestující starší 70 let bez jízdenky a karty řeší.

„Připravuje pro jednání představenstva Dopravních podniků návrh na změnu provozního řádu. Ten by měl zakotvit, aby senior nad 70 let, který nemá u sebe Plzeňskou kartu, byl vyhodnocen jako takzvaný šedý pasažér a tomu odpovídala sankce řádově v jednotkách nebo desítkách korun,“ sdělil primátor.

Nicméně zatím podle pravidel přepravní kontroly takzvaný šedý pasažér (cestující s mírněji hodnoceným prohřeškem) ve věku nad 15 let platí pokutu minimálně 300 korun.

Na dosavadních dohadech zastupitelů Plzně kvůli zavedení povinnosti pro seniory mít Plzeňskou kartu bylo pozoruhodné, že nezazněl jediný přesvědčivý důvod pro takovou změnu.

Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík z KDU-ČSL pouze poukazoval na to, že když byla povinnost mít kartu zavedena v rámci integrovaného dopravního systému v mimoměstské oblasti v roce 2012, nikdo prý neprotestoval. „Cílem je sjednotit podmínky v Plzeňském kraji,“ tvrdil.

Primátor Zrzavecký poukazoval na to, že karta se jednou seniorům vyplatí. „Věřím, že v budoucnu ocení, že ji mají,“ uvedl. Tvrdil, že jednou by se lidé s kartou mohli dostat například ke slevám v lékárnách.

Radním se ale nepodařilo přesvědčit ani všechny zastupitele koalice. „Měli bychom hledat řešení, které lidem nekomplikuje život,“ uvedl Ludvík Rösch z hnutí Občané patrioti.

Senátor Jiří Bis z ČSSD připomněl, že v Praze seniorům pro cestování stačí občanský průkaz. „To, co je v Praze, je pro lidi příjemné a pohodlné,“ sdělil Bis.

„Pokud je Plzeňská karta jenom zástupným dokladem za občanský průkaz, pak je to zbytečné,“ prohlásil David Procházka za opoziční ANO.

Výhrady má zatím jen několik lidí, ujistil primátor

Primátor ujišťoval, že v současné době zástupci Dopravních podniků registrují pouze několik lidí, kteří měli proti nové povinnosti pro seniory výhrady. „Jinak s tím nikdo problém nemá. Není to takové drama,“ upozorňoval Zrzavecký.

Počet lidí, kterých se změna dotkne a budou si muset kartu pro cestování zadarmo pořídit, lze těžko odhadnout. Mohou jich být stovky, ale i tisíce.

Patří k nim například rodiče Dagmar Pechové, kterým je přes 80 roků. Jejich dcera dopisem prosila vedení města, aby rozhodnutí týkající se Plzeňských karet pro seniory přehodnotilo a ulevilo starým spoluobčanům.

„Aby si nemuseli ještě pořizovat Plzeňskou kartu a mohli i nadále jezdit pouze s občanským průkazem,“ žádala Dagmar Pechová.

Vysvětlovala, že i když bude kartu pro rodiče vyřizovat sama, bude pro otce a matku představovat komplikaci už to, že pro ni musejí na úřadě vystavit plnou moc. Argumentovala marně.