Parní lokomotiva "Šlechtična" plzeňského Iron Monument Clubu.

Parní lokomotiva "Šlechtična" plzeňského Iron Monument Clubu. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Proti Šlechtičně je příroda, na Šumavě ji nahradí motorák z Německa

  • 0
Bez nablýskané černé parní lokomotivy s přezdívkou Šlechtična se budou muset obejít v sobotu návštěvníci tradičních Rysích slavností na šumavském nádraží v Železné Rudě-Alžbětíně. Kvůli poškozené trati mezi Hojsovou Stráží a Špičákem nemá mimořádný vlak kudy dojet do nádraží na hranici s Německem.

První červencovou sobotu se tradičně sjíždějí historická auta a místní řemeslníci na železnorudské nádraží v Alžbětíně. To je výjimečné tím, že přímo výpravní budovou prochází hranice mezi Českou republikou a Německem.

Rysí slavnosti tradičně startují příjezdem zvláštního parního vlaku z Plzně, v jehož čele dýmá právě Šlechtična. I když je historická lokomotiva ve skvělé kondici, v sobotu zůstane v plzeňském depu.  

,„Šlechtična se do Alžbětína nedostane, je uzavřená trať mezi Brčálníkem a Špičákem. Návštěvníci ale o jízdy historickými vlaky nepřijdou. V Německu jsme si od kolegů vypůjčili historické motoráky, se kterými budeme jezdit mezi Alžbětínem a Špičákem,“ vysvětlil Miroslav Kalivoda, předseda plzeňského Iron Monument Clubu, který vlastní několik historických lokomotiv i vagonů.

Starosta Železné Rudy Michal Šnebergr je s řešením spokojený. „Bude to poprvé, kdy vyhlídkový motoráček, takzvaný Schinenbus Motorwagen, zamíří na naše území. To je však jediná změna, kterou jsme byli nuceni s ohledem na havarijní stav trati před Brčálníkem uskutečnit. Celý další program slavností zůstává v platnosti,“ řekl starosta Šnebergr.

Motoráčky budou vozit cestující zadarmo

Sobotní slavnost oficiálně začne v 10 hodin dopoledne na nádraží v Alžbětíně příjezdem motoráčku. Ten bude přes den vozit zájemce z Alžbětína na Špičák a zpátky zadarmo.

Kvůli nedržící skále v podloží železniční trati u Brčálníku je železniční trať uzavřená od 20. června, oprava může trvat celé prázdniny.

Nápad, že by parní Šlechtična s historickými vagony dojela vlastní silou přes Domažlice do bavorského Furth im Waldu a pak vlak přetáhla německá lokomotiva po německých kolejích až do Alžbětína, lidé z historického klubu  zamítli.

„Papírově se něco takového nedá vyřídit za týden a navíc by to přetažení vlaku přes německé území bylo velmi drahé,“ dodal Ladislav Pešek z  Iron Monument Clubu.

Letošní novinkou Rysích slavností budou ukázky polních ležení rakouských a německých vojáků, jež připomenou 100. výročí zahájení první světové války. 

V sobotu dopoledne se na nádraží objeví i Švejkova c. k. Merenda, dojde na odhalení repliky historického hraničního kamene z doby Rakouska-Uherska, přijede kolona dobových vozidel, která má naplánovanou okružní jízdu Železnou Rudou i Bavorskou Železnou Rudou. Připravený je i výšlap na Čertovo jezero s dopravou historickým autobusem na Špičák, který turisty sveze také zdarma.