Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Policejní auta zůstávají v garážích. Musí se šetřit na opravách i na benzinu

  • 0
Policejních aut je v Plzeňském kraji méně než v minulosti. Muži zákona jich mají o desetinu méně než loni a příští rok bude ještě hůř. Policie nejen že nemá na opravy porouchaných vozů, ale musí šetřit jako nikdy v minulosti také na pohonných hmotách a dalších provozních výdajích.

Policejních oktávií, felicií a mikrobusů jezdí v letošním roce v terénu zhruba o desetinu méně než loni.

Padesát policejních aut v kraji je nabouraných, zhruba třicet procent havárií zavinili policisté. "Nemáme peníze na to, abychom je opravili všechna. V případech starých vozů s vysokým počtem najetých kilometrů a s velkým rozsahem poškození by se to už nevyplatilo," říká krajský policejní ředitel Miloslav Maštera.

A v příštím roce čeká policisty ještě výraznější šetření. Dostali rozkaz utratit na teple, elektřině i nájmech o pětinu méně peněz než letos. A ve zbývajících oblastech mají ušetřit plných 36 procent.

Hrozí, že některé venkovské služebny zůstanou zavřené

V nejbližších týdnech začnou policisté vyjednávat s představiteli měst a obcí, jestli se dohodnou na dalším snížení nájmu pro služebny na příští rok.

"V řadě případů jsme už na minimálním tržním nájmu. Ale budeme jednat dál. Další možností je přeměnit obvodní oddělení, kde jsou policisté nepřetržitě, na policejní stanici s policisty přítomnými jen přes den. Popřípadě služebna v obci skončí a bezpečnost tam budou zajišťovat hlídky z okolních početně posílených oddělení. V takových případech ale nerozhoduje jen ekonomika, ale i bezpečnostní situace v dané oblasti," vysvětluje Maštera.

Méně jezdit auty, více chodit, jezdit na kole i na lyžích

"Více policistů bude dané oblasti procházet pěšky než projíždět autem. Šetření ale nemůže znamenat, že policie nepřijede včas na místo události. Nestanovujeme, kolik může které auto za den ujet kilometrů, ale samozřejmě každý útvar má omezený měsíční limit na pohonné hmoty," vysvětluje Maštera.

Navíc z projektů Bezpečné město nebo Bezpečný kraj policie získává i jízdní kola a lyže. "V horských oblastech policisté lyže využijí v zimě a kola jsou výborným pomocníkem, když má policista ve svém rajonu chatové oblasti," vysvětlil Maštera.