Eroticky zabarvené obrazy klatovského malíře Jindřicha Bílka (na snímku) nechal

Eroticky zabarvené obrazy klatovského malíře Jindřicha Bílka (na snímku) nechal z expozice v Domě hudby odstranit ředitel plzeňské konzervatoře Miroslav Brejcha. Umělci z uskupení P-89 pak na protest ukončili celou výstavu. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Plzeňští umělci ukončili výstavu E-rotika, protestují proti cenzuře

  • 13
Výstava obrazů E- rotika předčasně skončila v Domě hudby v Plzni. Ukončili ji sami umělci z uskupení P-89 na protest proti tomu, že šéf plzeňské konzervatoře nechal z expozice odstranit dva eroticky zabarvené obrazy. Teď bude možná výstava k vidění v budově Českého rozhlasu.

Jednalo se o cenzuru ve výtvarném umění nebo ne? Tuto otázku nastolili členové uměleckého plzeňského seskupení P-89 poté co zhruba před týdnem předčasně ukončili výstavu v Domě hudby.

Protestovali tak proti tomu, že ředitel plzeňské konzervatoře Miroslav Brejcha nechal odstranit z chodeb Domu hudby, který slouží i k výuce, dva eroticky zabarvené obrazy klatovského malíře Jindřicha Bílka.

Poté členové P-89 odstranili i ostatní obrazy a uvedli, že to udělali na protest proti cenzuře. Za cenzuru to ale Brejcha nepovažuje. "Musíte si uvědomit, že se nejedná o výstavní prostory, ale o školu. Když se jde člověk podívat na obrazy do galerie, tak když se mu nelíbí, tak odejde. Ale když vystavíte obrazy ve škole, tak se na ně žáci a učitelé musí dívat pět dní v týdnu. Takže když za mnou učitelé a žáci začali chodit, že se na obrazy dívat nechtějí, tak jsem je sundal," vysvětlil Brejcha, který se prý usmívá tomu, že se o něm začalo říkat, že nemá rád erotiku.

"Já mám erotiku rád ve všech podobách, rád se třeba dívám na krásné akty," dodal ředitel s tím, že s umělci z P-89 neměl žádnou smlouvu. "My jsme prostory umělcům nabídli z dobré vůle a zadarmo, takže sundání dvou obrazů bylo možné," uvedl Brejcha.

Má díla jsou spíš groteskou, říká malíř Bílek

Podle Tamary Salcmanové z P-89 je výstava v Domě hudby už uzavřenou věcí. "Chceme zahájit debatu o tom, jestli dnes v různých oblastech cenzura existuje," uvedla při čtvrteční debatě v Českém rozhlase v Plzni.

"Plzeň má cejch konzervativního města. Po revoluci se tu udála spousta věcí, které se bariery snaží odbourávat, ale jde to pomalu," uvedl Jan Souček z P-89.

Důvodem je podle herce a malíře Tomáše Šolce i to, že lidé, kteří v kultuře v Plzni působili před revolucí, tak po revoluci převlékli kabáty a teď se navzájem podporují. Šolc upozornil na komunistickou minulost šéfa Divadla J. K. Tyla Jana Buriana.

Jak uvedl herec, režisér a tvář projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury (EHMK) 2015 Vilém Dubnička, je známo, že Burian roztrhal po revoluci komunistickou legitimaci. Podle Dubničky je důležité, aby každý za sebe upozorňoval na to, co mu vadí a pak se kultura někam pohne. "Já v divadle cenzuru necítím," řekl Dubnička.

Jeho kolegyně z Plzeň EHMK 2015 Mirka Reifová uvedla, že každý má tolik svobody, kolik jí unese. Podle ní se členové Plzeň EHMK 2015 snaží hranice posouvat pořádáním výstav či besed na různá témata a někdy i oni čelí upozornění, že se některá výstava či akce někomu nehodí.

Jindřich Bílek, jehož obrazy z výstavy zmizely, uvedl, že díla jsou velkou nadsázkou nebo spíš groteskou. "Jedná se o neuskutečnitelné scény a abych to umravnil nebo neprovokoval za každou cenu, tak jsem si dovolil použít hvězdičky na choulostivá místa," uvedl umělec, který prý není z těch, kteří na choulostivých scénách postavili kariéru.

Předčasně ukončená výstava E-rotika možná bude k vidění v plzeňské budově Českého rozhlasu. Zatím o tom jednají umělci z P-89.