Autobus ČSAD Plzeň

Autobus ČSAD Plzeň

Plzeňský kraj začal s vyhlašováním tendrů na autobusovou dopravu

  • 1
Pohodlnější svezení pro cestující a finanční úsporu pro krajskou pokladnu. To je cílem výběrových řízení na provozování autobusových linek, které rozjel Plzeňský kraj. Jako první přišlo na řadu Radnicko. Vítěz tendru zde začne jezdit od letošního 9. prosince.

"Radnicko jsme vybrali na základě rozboru, který jsme dostali před dvěma lety, kdy jsme soutěže na autobusové linky začali připravovat," vysvětluje vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jaroslav Vejprava.

Dalším důvodem je i to, že severní Rokycansko není rozsáhlé. "A co se týká dopravního řešení, je méně konfliktnější než například Klatovsko," říká Jaroslav Vejprava. Výběrové řízení by se podle všeho mělo týkat Radnicka a také Zbirožska - tedy oblasti od dálnice D5 směrem na sever. Teď tam kraj na 26 linek přispívá ročně 34 milionů korun včetně DPH. Šest z nich provozuje společnost Autobusová doprava Miroslav Hrouda, ostatní ČSAD autobusy Plzeň.

"Tendr vypisujeme na 20 linek. Vítěz je bude jezdit od 9. prosince 2012 do zhruba poloviny prosince 2020," upřesňuje šéf odboru dopravy. Kraj by mu za tu dobu měl přilepšit přibližně 200 miliony bez daně.

Kraj chce více nízkopodlažních a klimatizovaných vozů

Pro cestující je podstatné, že ještě před letošními Vánocemi má na severní Rokycansko začít jezdit víc částečně nízkopodlažních autobusů a některé z nich mají být i klimatizované. Dopravci mají svoje nabídky odevzdat do 12. března.

"Právě jsem na cestě pro zadávací dokumentaci. Velmi pravděpodobně se zúčastníme," reagoval včera odpoledne Miroslav Hucl, šéf ČSAD autobusy Plzeň. Největší regionální dopravce provozuje v kraji 223 linek. Z krajského rozpočtu na ně ročně dostává kolem 340 milionů. Severní Rokycansko obsluhuje s 28 autobusy.

Svoje možnosti zvažuje i nový majitel Autobusové dopravy Miroslav Hrouda, plzeňská Škoda Transportation. Zbirožskou firmu koupila loni na podzim. "Abychom mohli v ostrém provozu pravidelně testovat hybridní autobusy. Na jejich vývoji dlouhodobě spolupracuje naše dceřiná Škoda Electric se zahraničními partnery a univerzitami," sdělila mluvčí Škodovky Lubomíra Černá.

Autobusy s logem Hroudovy společnosti jezdí na severním Rokycansku od roku 1995. Aktuálně je jich jedenáct. Vloni na šest z osmi Hroudových linek přispěl kraj 10,2 miliony. "Vyhodnocujeme naše možnosti. Účast v tendru nevylučujeme," připustila Lubomíra Černá.

Jestli krajští úředníci budou hodnotit nabídky od dvou nebo více dopravních společností, se teprve uvidí. Nicméně šéf odboru dopravy slíbil, že se vítěze budou snažit oznámit co nejdříve. "Předpokládáme, že pořídit v tak krátké době třicet autobusů, které budou splňovat naše podmínky, nebude snadné," vysvětluje Jaroslav Vejprava.

Kraj vypíše soutěže i na vlakovou dopravu

Na příjemnější cestování se mohou pomalu začít těšit i obyvatelé Kralovicka. Tato oblast je totiž po severním Rokycansku další na řadě, kde bude kraj vypisovat soutěž na zajištění autobusové dopravy. "Nejdříve ale až letos na podzim," říká Vejprava. Když ano, pak by vítězná firma začala do Kralovic a okolí jezdit od poloviny prosince 2013.

Před pár dny vyhlášená soutěž pro Radnicko a Zbirožsko je historicky první tendr vypsaný na autobusovou dopravu na území Plzeňského kraje. Dosud totiž umožňovala legislativa uzavírat smlouvy s dopravci bez výběrového řízení. "Nyní musíme do roku 2019 vysoutěžit všechny linky v kraji. Autobusové i vlakové," dodává Jaroslav Vejprava.