Snímek z výstavy.

Snímek z výstavy. | foto: Plzeňské rodinné fotoalbum

Plzeňané opět vystavují rodinné snímky, některé jsou staré i 125 let

  • 2
V Depu 2015 začala nedávno už druhá výstava fotografií z rodinných alb Plzeňanů, která tentokrát představuje 350 snímků. Expozici Plzeňské rodinné fotoalbum s podtitulem Ráj mezi čtyřmi řekami pojal francouzský kurátor Jean - Pierre Mouleres umělečtěji a více pracoval s detailem i textem.

Zatímco na první výstavu, která se konala na jaře, vybrali tvůrci 250 snímků z celkové tisícovky, při druhé už vybírali ze tří tisíc fotografií, k vidění je 350 z nich.

Jean - Pierre Mouleres podobný projekt zpracoval před dvěma lety pro Marseille, Evropské hlavní město kultury 2013. Zprvu skromný nápad se nakonec stal nejviditelnější částí celoročního programu. Plzeň se rozhodla připravit něco obdobného.

„Oslovili mě lidé z Plzně, jestli bych se na tom nechtěl podílet,“ vzpomíná Mouleres s tím, že v první fázi se zdráhal nabídku přijmout. O Plzni toho mnoho nevěděl a, jak sám říká, byl unaven.

„Pak jsem viděl některé snímky a byly neuvěřitelné. Zaujaly mě, začalo mě to zajímat,“ přiznává Mouleres, který ve Francii působí již řadu let ve světě divadla, současného tance, výtvarného umění a pedagogiky.

Mouleres se jako kurátor výstavy věnoval výběru fotografií několik měsíců. Nejstarší vystavené snímky pochází z roku 1890, většina však z třicátých až šedesátých let dvacátého století.

„Třídíme, promícháváme a vytváříme nové rodiny, aniž bychom dbali na pokrevní pouta či chronologické řazení. Zároveň tím vytváříme jednu novou rodinu všech, kteří fotky zaslali, i těch, co se na ně přijdou podívat. Necháme prosvitnout tajným konstelacím, které všechny tyto obrázky mezi sebou propojují. Tak nějak bylo krok za krokem načrtnuto nové, naprosto subjektivní, fotoalbum. Je to spíše impresionistický portrét Plzně,“ popisuje Mouleres.

Na rozdíl od první výstavy je Ráj mezi čtyřmi řekami pojat více umělečtěji, více pracuje s detaily a textem. Mouleres neřešil, co fotky říkají a zobrazují, namísto toho se zaměřil na příběhy, které za fotografiemi stojí a zaznívají kdesi za nimi.

„Snažil jsem se poslouchat, co nám ty fotky říkají, snažil jsem se slyšet jejich píseň,“ prozradil francouzský umělec.

Při práci na výstavě studoval Mouleres také česká literární díla. Nečetl o Plzni, objevil básníky 19. a 20. století. Některé části básní jej zaujaly natolik, že je použil i na výstavě k propojení jednotlivých fotografií.

Společné fotoalbum plzeňských obyvatel, tvořící pestrý obrázek města Plzně, bude k vidění až do konce ledna příštího roku v hale bývalého depa.

Projekt fotoalba Plzeňanů začal loni v prosinci postupným sběrem prvních fotografií. Na konci letošního roku vznikne ještě kniha fotografií. Akce je součástí programu Evropského hlavního města kultury.