Stavba podchodu z nádražní budovy do Železniční ulice.

Stavba podchodu z nádražní budovy do Železniční ulice. | foto: Martin PolívkaMF DNES

Plzeňské hlavní nádraží spojí s okolními ulicemi podchody

  • 10
Cestující, kteří půjdou v centru Plzně na vlak, se v budoucnu z ulic města pohodlně dostanou až téměř k nástupištím. V rámci modernizace železničního průjezdu Plzní totiž u hlavního nádraží vznikne několik podchodů. Ty v budoucnu propojí centrum města, nádraží a čtvrti Petrohrad a Slovany.

Už nyní se rýsují základy schodišť a eskalátorů z Železniční ulice do budovy hlavního nádraží v Plzni. "Bezproblémový přístup budou mít i vozíčkáři, cyklisti a maminky s kočárky. Počítáme pro ně s výtahy, stejně jako na Jižním předměstí," ujišťuje Martin Kraus ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). První cestující tudy projdou do konce roku.

Letos také začne přestavba podchodu směrem od hlavního nádraží k Hamburku. "Skončíme na úrovni prvního nástupiště," doplňuje Kraus. Příští rok stroje prorazí průchod až do Šumavské ulice. Pro veřejnost se spojnice mezi centrem, Petrohradem a Slovany otevře v říjnu 2013. "Pro pěší to bude jediná možná cesta, až se budou přestavovat viadukty u hlavního nádraží," dodává Kraus.

Největší proměna čeká právě mosty. "Jejich rekonstrukce bude kompletní včetně pilířů," říká Kraus. Na viaduktu přes Radbuzu dokončují dělníci přípravné práce před demontáží ocelové konstrukce. "Zhruba za týden ji začnou postupně odřezávat," popisuje Kraus. Nový železniční most se přes řeku poklene do konce roku.

Moderní viadukt má vyrůst i přes Prokopovu ulici. Kvůli demolici původního, více než sto let starého mostu, tudy až do konce června neprojedou řidiči ani vozy MHD. Na místě starého mostu se nyní začínají vrtat pylony pro základy nové konstrukce. Průjezd Prokopovou ulicí by měl být možný od konce července.

Příští rok pak budou uzavírky pokračovat. "Čeká nás ještě rekonstrukce klatovské koleje," vysvětluje Kraus. Se začátkem července se stavební stroje zakousnou i do nedalekého podchodu pro pěší.

Práce pokračují také na Jižním předměstí. Z výpravní budovy dočasně zmizely přístřešky. "Zpět se vrátí, jakmile je opravíme," slibuje šéf stavby. Současně stroje demolují stará nástupiště a podél Borské ulice vrtají velkoprůměrové pylony, které budou základem opěrné zdi. Díky ní bude možné vybudovat nové nástupiště a časem i rozšířit Borskou ulici o jeden jízdní pruh.

Na Vejprnické ulici ve Skvrňanech už zmizely podpěry původního mostu. V nejbližších dnech se rozjede výstavba nových. Stejně jako u viaduktu přes Vejprnický potok se letos postaví mostní konstrukce pouze pod jednou ze dvou kolejí. Druhá polovina mostu přijde na řadu až příští rok.

Kompletní přestavba železničního průjezdu Plzní za 942 milionů, kterou z větší části zaplatí Unie, má skončit v říjnu 2013.