Poslední jízda trolejbusu Škoda 15Tr plzeňskými ulicemi.

Poslední jízda trolejbusu Škoda 15Tr plzeňskými ulicemi. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Cestující v Plzni si na spoje MHD počkají déle, město musí šetřit

  • 12
Nové depo plzeňských Dopravních podniků za 12 miliard korun, jehož stavbu město schválilo před rokem, si vybere první daň, která dopadne na cestující MHD. Veřejná doprava totiž bude muset omezit počet spojů. Uvažuje se i o zkracování linek.

Protože vozovna nového plzeňského depa ve škodováckém areálu na Karlově bude od centra města dál než ta stávající v Cukrovarské ulici, trolejbusy a autobusy budou potřebovat víc takzvaných manipulačních kilometrů, aby mohly najet do počátečních stanic svých linek. Právě o tyto kilometry budou muset v příštích letech Dopravní podniky okleštit provoz.

"Ročně budeme muset uspořit odhadem 300 tisíc kilometrů ujetých vozy plzeňské MHD," uvedl náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD. To jsou dvě procenta z celkového počtu 15,1 milionu kilometrů ujetých za rok MHD.

Z nové vozovny autobusy a trolejbusy poprvé vyjedou v polovině příštího roku. V příštím roce bude tedy nutné uspořit zhruba 150 tisíc takzvaných vozokilometrů.

Pokud ovšem město nepřistoupí k dalším úsporám, o čemž se uvažuje. Šetří se totiž na všech frontách, příkladem je například připravovaný hromadný výprodej městských domů.

A jaké spoje budou muset tedy Plzeňané oželet? Jak uvedl provozně technický ředitel Dopravních podniků Jiří Ptáček, šetřit by se mělo delšími rozestupy mezi spoji. Lidé si podle Ptáčka mimo špičky počkají o několik minut déle.

"Třeba linka 13 nebude v některých časech jezdit až k Olympii, ale místo toho bude končit v Černicích nebo na Bručné," dodal Šimák s tím, že doprava je prvek živý a MHD jezdí kvůli tomu aby převážela pasažéry. "Tam, kde nám nejezdí lidé, tam nabídku budeme zmenšovat a naopak," dodal náměstek.

Aby se z nové vozovny nemuselo jezdit oklikami, město bude muset investovat kolem 100 milionů korun do vybudování nového trolejového vedení. Připravuje se natažení trolejí od nádraží Jižní předměstí až pod křižovatku Belánka v ulici U Trati.

Plzeň má napjatý rozpočet, letos utratí téměř šest miliard

"To bude znamenat urychlení a zkrácení tras trolejbusových linek. Nyní by musely najíždět složitě přes Koperníkovu a Tylovu ulici k Mrakodrapu, aby se mohly vydat na svoje trasy, kdežto ulicí U Trati by se tam dostaly rychleji. Zkratka ušetří manipulační kilometry," uvedl Šimák s tím, že natažení trolejí se bude provádět částečně v letošním, částečně v příštím roce.

Napjatý rozpočet Plzně pro letošní rok je dán tím, že předpokládané výdaje ve výši téměř šesti miliard korun přesahují o 900 milionů korun očekávané příjmy Plzně.

Zadlužení se pohybuje kolem dvou miliard korun, ke konci letošního roku by to mělo být kolem 2,7 miliardy korun.

Jen kvůli depu bude ročně město po sedm volebních období posílat konsorciu firem kolem plzeňské Škody Transportation v průměru 390 milionů korun za stavbu depa i za opravy městských dopravních prostředků. Celkem tedy 12 miliard korun.