"V Jakobínovi budeme mít největší dětský sbor, který v našich inscenacích figuroval za posledních čtyřicet let," říká šéf opery Jiří Pánek.
Děti se prolínají celým dějem opery, a tak na ně čekaly role pěvecké i herecké. A patří jim i jedna z divácky nejvděčnějších a také hudebně nejoriginálnějších scén celé operní literatury - nacvičování oslavné kantáty ve škole s učitelem Bendou.
Diváci uslyší a uvidí na jevišti vesměs členy a členky Plzeňského dětského sboru a jeho přípravných sborů Javořiček a Notiček. "Hned na první zkoušce byly děti výborně připravené a je radost s nimi pracovat," chválí šéfdirigent plzeňské opery Ivan Pařík, který vede hudební nastudování díla.
A jak vypadá příprava dětského sboru pro profesionální divadelní inscenaci? Vedle práce ve "svých sborech" současně děti studovaly ještě sbory v Jakobínovi pod vedením Aleny Tupé a Lucie Hofmanové.
"Intenzivní příprava trvala zhruba půl roku," říká Lucie Hofmanová. "Při výběru dětí musíme mít na paměti, aby zvládaly náročný zpěvní part. Musí mít potřebný rozsah, zvládnout výšky. A protože v Jakobínovi je i trojhlasý part, je u dětí nezbytná hudební vyspělost," vysvětluje Lucie Hoffmanová. "Děti musí mít nejen muzikální cítění, ale i dobrou pohybovou průpravu a musí být schopné se při veškerém dění na jevišti maximálně koncentrovat na osobu dirigenta," dodává Lucie Hofmanová.
S Jakobínem čeká děti i několik prestižních inscenací. Dvě v zahraničí - ve švýcarském Winterthuru bude Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvádět Jakobína první prosincový víkend.