Málokdo zřejmě ví, že v dolním švu opony plzeňského Divadla J.K.Tyla je zašitý těžký řetěz, jehož úkolem je zajistit právě efektní klesání bordové sametové masy a její pevné přiléhání k podlaze jeviště.
Váží asi 250 kg. Právě její váha, neboť opona Velkého divadla patří k největším a nejtěžším v republice, je patrně příčinou zvláštního jevu. Opona se za dobu své existence - od rekonstrukce v 80. letech minulého století - zužuje a prodlužuje. Teď už jí v šířce chybí tolik, že je třeba došít metr a půl široký pruh sametu tak, aby dosahovala původní šíře.
Opona má zhruba 230 m2, a tak se musí veškeré opravy provádět přímo na jevišti, které po několik dnů patří strojům a lidem z firmy Divadelní služby Plzeň.
"Je ušita z velice kvalitního a těžkého sametu, zhruba dvakrát tak těžkého, než bývá obvyklé v menších divadlech," uvedl Jan Klér z Divadelních služeb Plzeň. Jak říká, nebylo jednoduché najít identický samet.
"Zahraniční dodavatelé nevyhovovali barevnicí, a tak jsme se nakonec dohodli s tuzemským dodavatelem a samet nechali nabarvit podle plzeňského originálu.
Plzeňská opona se nerozevírá do stran, jako většina ostatních, ale zvedá se a klesá shora dolů. "Největší tah a zátěž na textilii je právě nahoře," vysvětlil Petr Klér.
Váha opony však je také prospěšná. Jestliže se někde instaluje opona i po pěti letech, kvalitní a těžký plzeňský samet takovou kompletní výměnu ještě zdaleka nepotřebuje.
Součástí prázdninové renovace opony bude i obnova její protipožární impregnace, a protože dnes už je možné používat ty nejlepší prostředky dokonce parfémované, bude se několik dní po instalaci opravené opony linout hledištěm svěží ovocná vůně s poetickým názvem ledový vítr.