Plzeňská radncie chystá stavbu nového depa pro Dopravní podnik. Současný areál je malý a zastaralý.

Plzeňská radncie chystá stavbu nového depa pro Dopravní podnik. Současný areál je malý a zastaralý. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Firmy ze Škodovky mají na dosah zakázku století, rozhodnou zastupitelé

  • 5
Konsorcium firem kolem plzeňské Škodovky má na dosah zakázku století - výstavbu depa a opravny autobusů i trolejbusů Dopravního podniku. Teď ještě záleží na tom, zda Škodovce zakázku snů přiklepnou zastupitelé. Uskupení firem ze Škodovky je totiž jediným účastníkem tendru.

Seskupení firem, v jehož čele stojí Škoda City Service, je jediné, který má o zakázku zájem. Za práce chce téměř 12 miliard korun bez DPH. Ekonomové ale upozorňují, že výběrové řízení s jedním zájemcem je velmi nekvalitní způsob, jak vybrat nejlepší nabídku a co nejvíce srazit cenu.

Pokud by plzeňští zastupitelé pro Škodovku zvedli ruku, město by po dobu 29 let splácelo ročně v průměru 414 milionů korun. Druhá firma Metrostav, která se dostala do užšího výběru, z tendru nakonec odstoupila.

MF DNES informace získala od dobře informovaného zdroje, který nechtěl být jmenován, protože podepsal závazek mlčenlivosti. Kvůli tomu, že dopravní podniky odmítly informace zveřejnit, rozhodl se s ohledem na veřejný zájem mlčenlivost prolomit.

Co do objemu finančních prostředků se jedná o zakázku století a největší závazek města. I proto odborníci varují. "Pokud ve finále zůstane jedna firma, nejedná se už vlastně o soutěž," poznamenal Martin Kameník z organizace Oživení zabývající se korupcí ve státní správě.

Náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD v souvislosti se zakázkou v rozhovoru pro MF DNES řekl, že radnice zatím neudělala žádný nevratný krok a že nic není rozhodnuto. "Nebude-li nabídka odpovídat možnostem města, můžeme se vrátit zpět," řekl Šimák.

Víc zájemců by možná stlačilo cenu o stovky milionů

"Když je jeden zájemce, nejedná se už o konkurenční prostředí," konstatovala ekonomka a ředitelka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová. Na místě zastupitelů by navrhla tendr zrušit.

Výběrové řízení s pouze jednou nabídkou je nepřijatelné i podle Petra Leyera z organizace Transparency International, která mapuje míru korupce. Podle něj to vrhá na soutěž stín pochybností o tom, jestli je to nejvýhodnější nabídka.

Kameník připomněl, že ne každá zakázka, u níž ve finále zůstane jedna firma, je podezřelá. Ale pokud zastupitelé chtějí rozumně hospodařit s veřejnými penězi, tak je lepší zorganizovat takové výběrové řízení, kde změří síly více zájemců, a tím stlačí cenu co nejníže. "U objemných zakázek to má velký dopad, protože se může ušetřit v řádu stovek milionů korun," poznamenal Kameník.

Podle něj navíc s tímto typem spolupráce veřejné a komerční sféry, takzvanými PPP projekty, nejsou v Česku moc velké zkušenosti, takže hrozí, že se vydá všanc veřejná doprava v Plzni.

O tom, zda se seskupení převážně škodováckých firem stane vítězem tendru, bude ještě rozhodovat Rada a Zastupitelstvo města Plzně. Odborníci Plzeňských městských dopravních podniků, které výběrové řízení vypisovaly, v uplynulých dnech prošli 2 700 stránek, které jedinou nabídku tvořily. Konstatovali, že seskupení splnilo všechny zákonné podmínky, aby se mohlo vítězem soutěže stát.