Papírové jízdenky na MHD v Plzni

Papírové jízdenky na MHD v Plzni

Plzeňská MHD podraží. Radní mají na stole návrh na 16 Kč za lístek

  • 9
Od 1. ledna příštího roku se změní ceník plzeňské MHD. Jen zatím není jisté, jak výrazné zdražení to bude. Radní mají v rukou návrh, podle kterého by jednotlivá jízdenka mohla místo dosavadních 12 stát 16 korun. A měsíční jízdenka by mohla stát 440 místo dnešních 390 korun.

Není vyloučeno, že politici přistoupí k ještě výraznějšímu zvýšení ceny. Je totiž nedlouho po komunálních volbách, a to je doba, kdy politici mívají víc odvahy k nepopulárním krokům.

Proti zvýšení ceny jízdného vždy stojí obavy, že ve veřejné dopravě ubude cestujících a zároveň přibude aut na silnicích, což zhorší dopravní situaci i životní prostředí.

Jak rostly ceny

Cena jednorázové nepřestupní jízdenky z 8 na 12 Kč se v Plzni naposledy zvyšovala v roce 2004. U měsíčního předplatného se tehdy cena zvýšila z 270 na 350 korun.

V roce 2008 radní zvyšovali pouze předplatné. Na změnu nejvíc doplatili důchodci a studenti využívající zlevněné předplatné jízdenky, pro které se sazby zvýšily téměř o 40 procent. Měsíční předplatné podražilo z 350 na 390 korun.

Hlavní argumentem pro zdražení jízdenek jsou narůstající náklady. Radnice musí dopravním podnikům už dávat zhruba 700 milionů ročně, aby bylo možné stávající nabídku veřejné dopravy udržet.

Součástí návrhu na úpravu cen jízdenek v Plzni byla mimo jiné úvaha, že by mohla být zvýšena věková hranice, od které jezdí senioři zadarmo, ze 70 na 75 let. Zatím se zdá, že takové opatření nebude mít mezi politiky dost příznivců.

"Předpokládám, že v červnu se návrh dostane na jednání rady. Vychází z toho, že k poslednímu zdražení u jednorázových jízdenek došlo v roce 2004 a u předplatného v roce 2008. Inflace od roku 2004 je přes dvacet procent," řekl náměstek primátora pro dopravu Miroslav Šimák. Ten uvedl, že právě od výše inflace a růstu nákladů na provoz se bude odvíjet cena jízdného od 1. ledna 2011. Šimák potvrdil, že je ve hře sazba 16 Kč pro jednorázovou jízdenku a 440 korun pro měsíční předplatné.

"Peníze by se mohly najít i jinde"

Martin Marek, předseda plzeňské pobočky Strany zelených, která maximálně prosazuje veřejnou dopravu, je přesvědčen, že by město peníze pro dopravní podniky mohlo najít i jinde.

"Třeba kdyby si dopravní podniky samy prodávaly reklamu a nedělaly to prostřednictvím společnosti Rencar Praha," prohlásil Martin Marek. Ten zdůrazňuje, že při zdražování jízdného je nutné postupovat citlivě. Protože se jedná o službu, která je pro Plzeň velmi důležitá. Růst ceny může přinést úbytek cestujících.

"Už dnes se například lidé pracující na Borských polích domlouvají a do práce jezdí auty. Před minulým zdražením jízdenek komise pro životní prostředí varovala, že zvýšení cen bude mít nepříznivý dopad na dopravu," připomněl Marek.

Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) tvrdí, že radní se dosud neshodli na míře zdražení. "Je otázka, jestli u jízdenky půjdeme na 16 korun nebo ještě výš. Každopádně chceme preferovat předplatné, takže u něj to nemůže být tak výrazné," řekl Martin Zrzavecký.

Generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus uvedl, že společnost ročně přepraví zhruba sto milionů zákazníků. Kraus potvrdil, že každé zdražení provází pokles počtu zákazníků. "Projevovalo se krátkodobým odlivem cestujících," sdělil Kraus. "Do roka se množství klientů zase zvýšilo," dodal.
 
Dopravní podniky mají přibližně 80 tisíc předplatitelů. Těch však v posledních letech zvolna ubývá. Cestující se přiklánějí v jednorázovému jízdnému.