Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

České dráhy chtějí zrušit nejoblíbenější spoj mezi Plzní a Špičákem

  • 11
Ranní spěšný vlak přezdívaný Sněhulák, který léta vozí turisty i lyžaře z Plzně na šumavský Špičák, má namále. České dráhy chtějí tento hojně využívaný spoj zrušit. Vedoucí lyžařské školy i podnikatelé protestují.

Spěšný vlak s označením Sp 1960, který odjíždí z Plzně dvě minuty po sedmé hodině ráno, je jedním z pilířů turistického ruchu v železnorudském regionu.

Jenže České dráhy (ČD) tento spoj chtějí zrušit a vysvětlují, že se mění koncepce dálkové dopravy mezi Prahou, Plzní a Klatovy a regionální doprava se tomu přizpůsobuje.

Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský uvedl, že v rámci změn v jízdních řádech dálkové dopravy budou jezdit v intervalu dvou hodin přímé rychlíky Praha - Plzeň - Klatovy, některé vlaky pak pokračují jako přímé v kategorii spěšný vlak až do Železné Rudy. Tyto přímé rychlíky nahradí část spěšných vlaků mezi Plzní a Klatovy.

Sněhuláka budou postrádat lyžaři, říká instruktor

„Zároveň se posouvají odjezdy těchto vlaků z Plzně ve směru Klatovy. Dosud to byla lichá hodina a druhá minuta, např. 7:02, 9:02 a tak dále. Podle nového návrhu budou tyto spoje odjíždět v lichou hodinu a padesátou minutu, tedy například v 7:50, 9:50,“ vysvětlil Šťáhlavský

Sněhuláka podle něj nahradí dva spoje a lidé si mohou vybrat. Buď pojedou rychlíkem Praha - Plzeň - Klatovy - Železná Ruda s odjezdem v 7:50 z Prahy, který přijede do Železné Rudy v 9:55 hod.

A nebo zvolí spoj, který bude odjíždět z Plzně v 5:37 hodin. „Ten pojede v sobotu, v neděli a ve svátky a umožní dostat se do Klatov a do rekreačních středisek na Šumavě brzy ráno před osmou hodinou, tak aby mohli například turisté na běžkách podnikat delší cesty nebo mohli využít dřívější spoje k návratu,“ uvedl Šťáhlavský.

Martin Fencl z firmy Poved, která koordinuje krajskou dopravu a spadá pod hejtmanství, podotkl, že v návaznosti na změny v příjezdech vlaků budou upraveny i odjezdy autobusů například z Železné Rudy třeba směrem na Prášily, aby navazovaly na vlakové spoje.

Nadějí na zachování Sněhuláka je pouze to, že jízdní řád se ještě dolaďuje a Plzeňský kraj, který regionální vlaky objednává a platí, se zasazuje o to, aby spoj v podobném čase jezdil.

Z případného zrušení Sněhuláka má těžkou hlavu například vedoucí lyžařské školy TJ Lokomotiva Plzeň Jan Růžek. Podle něj je tento spoj pro lyžaře ideální a budou ho velmi postrádat.

„Bohužel jsem zjistil, že vlak Sp 1960 má z Plzně nově odjíždět už v 5:37 hodin, to je pro nás s šesti až dvanáctiletými dětmi nevhodné. I příjezd na Špičák v půl osmé, když vleky začínají jezdit v půl deváté, je naprosto nevhodný. Jet pozdějším vlakem, zase znamená přijet na Špičák už docela pozdě,“ vysvětlil Růžek.

Zrušení spoje berou jako útok na turistický ruch i podnikatelé z Železné Rudy. Proti zrušení jsou například spolumajitel lyžařského a bikeareálu na Špičáku Vladimír Kasík a spolumajitel lyžařského a sportovního areálu Nad Nádražím Ladislav Zísler.