Díly z Dukovan dorazily do Plzně. Aby náklad projel, musely pryč značky

  • 1
V noci na pátek dorazil do Plzně na speciálním podvalníku stator generátoru z jaderné elektrárny Dukovany. Náklad vážící 174 tun ujel od úterního večera více než čtyři sta kilometrů napříč republikou. Ve firmě Brush projde servisní kontrolou.

Poslední etapu přepravy z Bochova na Karlovarsku do Plzně zvládly osádky tahačů s těžkým nákladem přesně podle časového plánu. V půl třetí ráno zmizel náklad v bráně společnosti Brush.

Velký stator přijel do Plzně

Tým řidičů a techniků si bravurně poradil i se zdoláním kopce, ve kterém je vjezd do strojírenské firmy. Ze silnice, která vede kolem továrny, zatáhly generátor dovnitř dva spřažené tahače. A zezadu náklad tlačil ještě tahač, který ho přivezl do Plzně.

Cestu zařízení z Dukovan provázelo množství opatření - statici měřili průhyb přejížděných mostů, dočasně upravovali ostrůvky v silnicích, odkláněli a pak zase vraceli vadící semafory, nadzvedávali troleje pro tramvaje a trolejbusy.

Konvoj se pohyboval výhradně v noci a mimo hlavní tahy, jel po trase Dukovany – Třebíč – Havlíčkův brod – Kolín - Mělník – Slaný – Lubenec – Bochov – Toužim - Kozolupy – Plzeň.

Doprovodný tým odstraňuje značky i otáčí semafory

V Plzni přijel od Skvrňan ke křižovatce u Škodovky a pokračoval po Domažlické na kruhový objezd na Borských polích, dále po Folmavské přes Klatovskou třídu až do ulice Edvarda Beneše, kde Brush sídlí.

Průjezd městem mají lidé z konvoje vyzkoušený. „Nejedeme to poprvé, pokud je cesta dobře připravená, tak to klapne. Složitější místa jsou pro nás třeba křižovatky, ostrůvky, nebo značky, které je třeba vyndat. U ostrůvků jsou bohužel vysoké a ostré obrubníky, takže si ta místa musíme vykládat dřevem, abychom projeli,“ popsal Jiří Pechman, šéf doprovodu od firmy Rádl specializované na přepravu nadrozměrných nákladů.

Zařízení projde v Plzni, kde bylo vyrobeno, detailní servisní kontrolou po šesti letech provozu. Jedná se o první z osmi generátorů, u nichž Brush na žádost elektrárny zvyšoval výkon z 220 na 255 MW. Už v pátek ráno umístily jeřáby stator generátoru do tovární haly a dělníci z něj sejmuli ochrannou hliníkovou fólii, která na cestě brání především pronikání vlhkosti.

Odzkoušený stator se na cestu do Dukovan vydá z Plzně 23. března. Za dopravu a servis zaplatí ČEZ devět milionů korun.