Město chce tlačit auta do parkovacího domu Rychtářka a také zklidnit dopravu v centru Plzně. (Ilustrační snímek)

Město chce tlačit auta do parkovacího domu Rychtářka a také zklidnit dopravu v centru Plzně. (Ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Plzeň startuje revoluci v parkování, vyhrazených míst bude dvojnásobek

  • 44
Podmínky pro parkování v Plzni přitvrzují. Volných míst v ulicích ubude a za některá se začne platit víc. První várku přísnějších pravidel pro parkování v centru už vedení města schválilo. Změny vyvrcholí rozšířením oblasti, kde se za parkování platí.

Radní nyní rozhodli, že město vyhradí další desítky míst ve středu města v ulicích Sedláčkova, Bezručova a Veleslavínova pouze lidem, kteří tam bydlí (rezidenti) nebo podnikají (abonenti). Tak zmizí část míst pro ostatní řidiče.

Parkovací dům Rychtářka je zatím využívaný jen z poloviny.

Tento krok by měl mimo jiné tlačit auta do parkovacího domu Rychtářka, který je zatím využívaný zhruba z poloviny. Zároveň by se měl postupně ve středu města zklidňovat provoz. Nový systém totiž bude řidiče od parkování na ulicích v centru odrazovat.

Nyní je v centru Plzně pro rezidenty nebo abonenty vyhrazeno 49 stání a tento počet se přibližně zdvojnásobí. Ve středu města je přitom celkem 831 placených míst.

"V ulicích v centru se objeví dopravní značky upozorňující na místa vyhrazená pouze pro držitele karet. Odhaduji, že to bude do září," prohlásil náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD.

Potvrdil, že  to je začátek větších změn systému parkování. "Nyní vytváříme prostor pro rezidenty, aby už v budoucnu nemuseli hledat v oblasti místo a bylo pro ně parkování vymezeno. V historickém jádru je vydáno předplatitelům zhruba sto padesát parkovacích karet, takže to zatím není ještě úplné uspokojení rezidentů. Ale ti samozřejmě mohou parkovat i na dalších placených místech," vysvětlil Šimák.

Náměstek uvedl, že v sadech Pětatřicátníků mezi Palackého třídou a Palackého náměstím vzniknou nová placená místa tam, kde se dosud platit nemuselo. Navíc budou dva úseky v ulicích sady Pětatřicátníků a sady 5. května přeřazeny ze zóny B do zóny A a hodinová sazba za parkování se tam proto zvedne z 20 na 30 korun.

V ulicích města budou i nové parkovací automaty

"V polovině prázdnin budeme mít nabídky na nové parkovací automaty, které se v ulicích časem objeví. Nejprve je chceme instalovat v okolí náměstí Republiky," sdělil Šimák.

Proti plánům vedení města se staví zástupci městské centrální části Plzně. Ti především odmítají, že by se měla oblast placeného parkování rozšířit. Dokonce se postavili proti původnímu plánu radnice vyhradit rezidentům v centru celkem 150 míst. Požadovali také, aby rezidenti neměli svá místa vyhrazena přes den.

Zástupce starosty centrální části města Radislav Neubauer z ČSSD prohlásil, že změny jsou jakýsi kompromis. "A ukáže se, jestli to něco přinese, jestli o ně bude zájem. Ale v žádném případě nechceme rozšiřovat placené zóny. Občané jsou jednoznačně proti tomu," řekl Neubauer.

Podle představ města by placená zóna měla postupně dosáhnout například k Centrálnímu autobusovému nádraží, Chodskému náměstí a na Roudnou. A všude by měli mít obyvatelé dotčených ulic možnost získat na vyhrazená místa rezidenční karty, které by například za okraji zóny stály sedm set korun ročně.

Například opoziční TOP 09 plánované rozšíření placených zón pokládá za dobrý krok stejně jako vyhrazení míst rezidentům. "Myslíme si, že rezidenčních míst v centru pro obyvatele mělo být vyblokováno víc, aby se tam lidem snáze žilo," sdělil šéf kontrolního výboru zastupitelů Ondřej Ženíšek z TOP 09.

Ten je přesvědčen, že nebýt odporu politiků centrální části města, pokračovaly by změny rychleji. Argument, že lidé si nepřejí rozšiřování placeného parkování, je podle Ženíška pochybný. "Pokud se takto lidí zeptáte, vždy bude odpověď negativní. Ale obyvatelům centra plánované změny pomohou a zklidní se tam provoz," konstatoval Ženíšek.