Bezdomovci často cestující MHD obtěžují nepříjemným zápachem. (Ilustrační snímek)

Bezdomovci často cestující MHD obtěžují nepříjemným zápachem. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Plzeň řeší problémy s bezdomovci. Pomocí i tlakem na nepřizpůsobivé

  • 11
Radnice Plzně hledá způsob, jak zmírnit problémy spojené s bezdomovci. Podle některých odhadů jich ve městě nyní žije až kolem čtyř stovek. Kromě rad a pomoci se radnice chce vypořádat i s tím, jak někteří nepřizpůsobiví komplikují jiným cestování veřejnou dopravou.

Akce zaměřené na vyřešení problémů souvisejících s bezdomovci rozjíždí plzeňská radnice. Zástupci města chtějí na jedné straně pomoci těm, kteří o to mají zájem a chtějí své postavení změnit, a na druhé straně chystají represivní kroky vůči těm, kteří komplikují život jiným lidem.

S blížící se zimou je přitom téma bezdomovců naléhavější. Některým může jít kvůli chladnému počasí i o život, a už nyní jsou vidět ve vozech veřejné dopravy, kam jdou za teplem a vyspat se. U některých bezdomovců může růst agresivita při shánění prostředků pro svou existenci včetně místa pro nocleh.

Zástupci magistrátu upozorňují, že počet bezdomovců v Plzni v posledních letech citelně vzrostl. Podle informací radnice před pěti lety žilo na území města prokazatelně 172 lidí bez domova, před třemi lety jich bylo 189 a letos v únoru už 241. Podle odhadů může být ale jejich aktuální počet až kolem 400.

Vedoucí sociálního odboru Alena Hynková řekla, že město od pondělí zahájilo kampaň s názvem „Řešení existuje...“ Ta lidi bez domova pomocí 40 plakátů na zastávkách veřejné dopravy informuje o možnostech, jak mohou svou situaci řešit.

Město se zaměří i na problémovější bezdomovce

„Naším záměrem je informovat, že Plzeň má síť služeb pro lidi bez domova, a když člověk z ulice skutečně chce svůj život změnit, tak má možnost,“ uvádí Eva Herinková, náměstkyně primátora pro sociálních věci.

V případě, že v zimě vznikne velký přetlak zájemců o místa v charitativních zařízeních, město přispívá na zajištění další míst. „Aby charita mohla zaplatit ubytovnu, pokud je kapacita Domova svatého Františka vyčerpaná. Je to nejrychlejší řešení, které zatím dostačuje,“ sdělila Hynková.

Souběžně s nabídkou pomoci zájemcům ochotným spolupracovat se město zaměří na problémovější skupinu bezdomovců, kteří pomoc odmítají, protože nejsou ochotni přistoupit v podstatě na žádná společenská pravidla.

Primátor Plzně Martin Zrzavecký (ČSSD) říká, že podle posledních odhadů je takových v Plzni kolem dvou stovek. „Odmítají v podstatě každou komunikaci a vůči jakýmkoliv návrhům jsou netečení. Je mezi nim hodně cizinců, nejvíce zřejmě Slováků,“ uvedl Zrzavecký.

Primátor sám pokládá za výrazný problém, že někteří bezdomovci ostatním lidem komplikují cestování veřejnou dopravou. Mimo jiné i tím, že silně zapáchají nebo vozidla znečisťují.

Vytěsnit bezdomovce z MHD nebude jednoduché

Vedoucí odboru bezpečnosti magistrátu Aleš Průša prohlásil, že v nejbližší době se uskuteční ve spolupráci s městskou policií akce, jejichž cílem bude dostat z vozidel bezdomovce, kteří nesplňují základní pravidla pro využívání veřejné dopravy.

„Určitě to nebude jednoduché, ale snažíme se najít způsob, jak je z veřejné dopravy vytěsnit. Věřím, že to půjde, ale bude to patrně běh na delší trať,“ konstatoval primátor. Aleš Průša řekl, že zástupci dopravních podniků pro akci vytipují linky a časy, kdy budou případné zásahy nejefektivnější.

„Na základě toho uděláme společné akce revizorů a strážníků. Lidé, kteří v rozporu s přepravním řádem budou obtěžovat cestující, budou z vozidel vykazováni,“ uvedl Průša. Ten tvrdí, že akce by měla být tak intenzivní, aby vykázaným zkomplikovala i možnost nastoupit po několika minutách do jiného vozu.

Generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus upozornil, že pro zákroky vůči nepřizpůsobivým lidem by bylo dobré zvýšit ochranu revizorů a řidičů tím, že by byli zahrnuti do okruhu veřejných činitelů. „S takovým návrhem jsme ale neuspěli,“ řekl Kraus.

Ten se domnívá, že částečné zlepšení by mohlo přinést, kdyby problémoví bezdomovci ztratili „zázemí“ v některých místech v centru města. „Tím by se přirozeně snížil jejich pohyb dopravními prostředky,“ konstatoval Kraus.