Plány na tramvajovou trať na Borská pole město nejspíš stopne. V rozpočtu chybí peníze.

Plány na tramvajovou trať na Borská pole město nejspíš stopne. V rozpočtu chybí peníze. | foto: Jan Šlehofer

Plány na tramvajovou trať na Borská pole se hroutí, Plzeň nemá peníze

  • 13
Prodloužení tramvajové linky na Borská pole, které se v Plzni chystá už deset let, město zřejmě odloží. Kvůli snížení rozpočtu totiž na stavbu za více než 630 milionů korun nezbydou peníze. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout v následujících dnech.

Tisíce studentů už řadu let čekají, až bude prodloužena tramvajová linka do univerzitního areálu. Projektu, s nímž město počítalo a který měl být dokončen do roku 2015, ale nyní hrozí kvůli nedostatku peněz další odklad.

"Zapracovali jsme dopady snížení rozpočtového určení daní v neprospěch Plzně o 300 milionů korun v letech 2013, 2014 a následujících letech a musíme konstatovat, že na tramvajovou trať prostředky nejsou. A ani na jinou investici podobného formátu," připustil náměstek primátora Martin Zrzavecký.

Město počítalo s investicí už ve svém rozpočtu pro další roky, podle Zrzaveckého se ale bude v nejbližších dnech jednat o případných změnách. "Dosud jsme o tomto tématu v rámci koalice jednali jen předběžně, oficiálně jsme dosud nerozhodli ani o tom, že začneme připravovat změnu IPRM (Integrovaný plán rozvoje města), kde jsou vázané evropské peníze na tramvajovou trať," konstatoval primátor Martin Baxa.

Případný odklad tohoto projektu by podle primátora musel být podmíněn dvěma věcmi. "Projekt tramvajové trati bude doveden do stavebního povolení, které dosud vydáno není, a vybudování této linky bude klíčovou prioritou města pro nové dotační období EU, které začíná v roce 2014," nastínil Baxa.

Tramvajová trať je pro univerzitu klíčová

V letošním roce se dokončuje výkup pozemků nutných pro konstrukci trati. Náklady v dalších letech byly předběžně vyčísleny na 635 milionů korun.
Informace o možném pozastavení projektu vyvolaly negativní reakce ze strany ZČU. "Projekt výstavby tramvajové trati je pro nás klíčový," říká prorektor ZČU pro vnější vztahy Josef Basl.

"V horizontu dvou let dobudujeme špičková vědecká centra, v nichž bude pracovat několik stovek nových pracovníků. Abychom pro výzkum v těchto vědeckých centrech získali také špičkové vědce, musíme jim nabídnout kvalitní zázemí, včetně fungující infrastruktury," podotkl Basl. 

V říjnu bude navíc otevřena nová budova Ústavu umění a designu, jejíž součástí bude i amfiteátr pro 500 diváků. V budoucnu se počítá také s dobudováním sportovního areálu. Kampus ožije i akcemi pořádanými pro veřejnost.

"Tramvajová trať nebude sloužit jen univerzitě, ale v širším hledisku také ostatním obyvatelům města Plzně," míní rektorka ZČU Ilona Mauritzová.

Borská pole navíc podle Baxy představují i rozvojové území pro další aktivity, například bydlení nebo služby. "Borská pole vnímáme jako perspektivní oblast růstu města. Z těchto důvodů je tedy prodloužení tramvajové trati na Borská pole určitě opodstatněné, důležité a významné," ujišťuje Martin Baxa.