Rušná Americká třída v centru Plzně.

Rušná Americká třída v centru Plzně. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Okružní silniční trasy mají v chystaném dopravním plánu Plzně zelenou

  • 18
Důležité jsou okružní komunikace a omezení individuální automobilové dopravy v centru. Spíše stranou by měly v nejbližších letech zůstat sporné projekty jako severojižní průtah nebo silnice přes Roudnou. Na těchto závěrech se shoduje většina odborníků, kteří připravují Plán udržitelné mobility Plzně.

Dopravní plán na nejbližších deset let připravují zástupci města, Dopravních podniků, nezávislá poradenská společnost či zástupci Centra pro komunitní práci Plzeň.

Při posuzování investice města do dopravní infrastruktury byly ve hře tři varianty: liberální, udržovací a regulativní. Největší podporu získala varianta regulativní, která by podle propočtů přinesla největší pokles automobilové dopravy v centru, kde by zmizela zhruba třetina osobních vozů, které tudy dnes jezdí.

Regulativní varianta počítá s dostavbou západního i východního okruhu a omezením ve středu města. V případě severojižního průtahu zahrnuje do plánu jen jižní třetinu trasy mezi ulicemi Sukovou a Borskou.

„Podstatné je, že na příklonu k regulativní variantě se shodla řada lidí za všech klíčových institucí, které do přípravy plánu vstupovaly. Shodli jsme se, že pokud žádná regulace v dopravě v Plzni nebude, nebude tady žádný systém dobře fungovat,“ vysvětloval Jiří Kohout z Dopravních podniků.

Upozornil, že například liberální varianta počítající s výstavbou mnoha komunikací narážela na potřebu obrovského množství peněz pro silniční infrastrukturu. „Dělalo by se sice víc komunikací, ale ve výsledku by mohlo být v ulicích víc aut než dnes,“ sdělil Kohout.

Udržovací varianta považuje dopravní infrastrukturu za dostatečnou a všechny prostředky věnuje na opravy a rekonstrukce silnic.

Jiří Kohout zdůraznil, že výhodnost regulativní varianty potvrdily i matematické modely a přiklánějí se k ní i odborníci.

S vybudováním kontroverzního severojižního průtahu v příštích deseti letech však regulativní varianta nepočítá.  „Scénář, který získal největší podporu, vyznívá proti průtahu. Je totiž zaměřený na opatření, která omezí dopravu do širšího centra a bude ji urychlovat po okružních komunikacích,“ říká Pavla Dusíková Jindrová z Centra pro komunitní práci Plzeň.

Obyvatelé Plzně mohou výsledek připravovaného plánu ovlivnit. Stačí, když do 26. dubna vyplní dotazníky na internetové stránce mobilitaplzen.cz.